Som rubriken lyder - vilka växter har ni i akvarium med äppelsnäckor och som trivs i det högre pH:t och KH? Jag har inte så mycket ljus, bara ett rör på 15w…
Från zoobutiken har jag beställt: Vanlig vattenormbunke, jawaormbunke, skruvvallisneria, cryptocoryne och anubias…Och så har jag musselblommor på gång…Är detta bra och passande växter:?
Har ett 54l kar där det ska bo en kampfiskhane och några äpplen. Det står igång nu, men med bara vatten, rådasand och mangrove i än så länge. I kranen har jag ett pH på ca 6 och KH 3. Nu har jag satt i lite bikarbonat och kalksköldpadda vid insuget så Ph ligger på ca 7,5 och KH på ca 10.
Från början hade jag inte tänkt ha äpplen utan bara kampfisken + några otocinclus, men nu har jag blivit så förtjusta i dem och vill ha några själv
Jag har haft dessa växterna med äppelsnäckor. Skal nog inte vara något problem, fast får du tag på några äppel som är inkorsade med jätte-äppelsnäckan så kan de äta ja eller då äter de allt…
Ph’et ser bra ut, jag hade själv weekendfoder / kalksköldpadder/ sapia skal o det funkade fint.
Tänk på att om du vill ha yngel så finns det MÅNGA i en enda kokong. Så det kan vara en ide´ att inte ha kvar alla… för då får du HUR många snäckor som helst.
Gubben min är inte glad för snäckor så jag tog inga yngel på mina senaste, fast de är så fina i alla färgar de finns i…
Tack för svaret Pia L, låter som att det kan gå bra med dessa växter då.
Nä, jag kommer nog plocka bort ev äggkokonger, har ju inte plats för snäcklingar i mitt lilla kar. Jag vill bara ha några för sällskaps skull:P
Vadå inkorsade?, det finns en hel del individer som gärna äter växter och vad jag vet så går det inte att korsa Jätteäppelsnäcka och vanliga Äppelsnäckor heller, har man otur så får man äpplen som käkar grönt så är det bara:)