Hej vilka snäckor lägger äggen i vattnet mm och inte ovanför eftersom jag inte har något täckglas i jag vill minimera rymning.
Jag gissar att du är ute efter lite finare snäckor och såna har jag ingen koll på. Jag har Physor som har flyttat in själva. De lägger ägg under vatten men en och annan rymmer om du inte har ett överhäng längs kanten. Kanske också ska nämna att de här snäckorna förökar sig kollossalt om de trivs. Malaysiska sandsnäckor lägger också ägg under vatten och några rymningar har jag inte varit med om. Anentome Helena är lika tung i skalet och lägger ägg under vatten men jag har varit med om rymning.
Vad är det för akvarium du ska ha? Blir lite nyfiken eftersom du inte ska ha täckglas. Ett alternativ till täckglas är tunt nät som kan klippas till kring ev växter och fästas på den stickiga delen av självhäftande kardborreband. Att annat alt. som kan vara nästan osynligt är ju plastfolie om du ser till att där är lufthål så att det inte bildas kondens. Då kan du ju ha vilka snäckor du vill.
Hej kolla på denna länk så ser du mitt
akvarium-teknik-tillbehor/vill-starta-ett-raekkar-t1944-15.html
Wow! Det där blir nice! Har du några djur i ännu? Ser inga. Hm… det där svarta gruset oroar mig dock. Har du kollat så det inte är av den gifiga sorten?
Det skulle ju gå att ha lite plastfolie eller nåt på den där men det skulle skämma den lite ändå… det där är ett designelement i rummet och det skulle märkas för mycket.
Jag tycker att du ska lägga till någon växt i ytan. Det är rätt lite ljus eller? Ett par långa slingor av Hygrophila polysperma kunde slingra sig upp och om de får stöd av roten kan de växa upp ovan ytan. De kräver givetvis underhåll eftersom de växer fort. Jag har musselblommor och Salvinia natans som jag gradvis tvingat till att anpassa sig till mindre ljus (de har blivit minivarianter). Javaormbunkar kunde du också ha. De finns i olika fason. De blir kanske för stora tillslut men växer väääldigt långsamt, särskilt om de får lite ljus. Ett par små, små sådana skulle kunna växa i några kurvor på roten. Å, jag gick igång på detta - jag vill också ha en vas! Hade en stor glasbula förut… tills den sprack ![]()
…och jag tycker att du ska sätta en nylonsocka på filtret så att inga räklingar försvinner in i det.
Kul projekt! ![]()
[quote=“Nooon”]
Wow! Det där blir nice! Har du några djur i ännu? Ser inga. Hm… det där svarta gruset oroar mig dock. Har du kollat så det inte är av den gifiga sorten?
Det skulle ju gå att ha lite plastfolie eller nåt på den där men det skulle skämma den lite ändå… det där är ett designelement i rummet och det skulle märkas för mycket.
Jag tycker att du ska lägga till någon växt i ytan. Det är rätt lite ljus eller? Ett par långa slingor av Hygrophila polysperma kunde slingra sig upp och om de får stöd av roten kan de växa upp ovan ytan. De kräver givetvis underhåll eftersom de växer fort. Jag har musselblommor och Salvinia natans som jag gradvis tvingat till att anpassa sig till mindre ljus (de har blivit minivarianter). Javaormbunkar kunde du också ha. De finns i olika fason. De blir kanske för stora tillslut men växer väääldigt långsamt, särskilt om de får lite ljus. Ett par små, små sådana skulle kunna växa i några kurvor på roten. Å, jag gick igång på detta - jag vill också ha en vas! Hade en stor glasbula förut… tills den sprack ![]()
…och jag tycker att du ska sätta en nylonsocka på filtret så att inga räklingar försvinner in i det.
Kul projekt! :)[/quote]
Hej dom sa att sanden är ok men dom kanske ville bara sälja sanden så vi får se.
Jag har 4 körsbärgsräkor i nu plus 2st snäckor
Här är 2 nya bilder

Du kan ju ha Posthornsnäckor, Malaysisk sandsnäcka, Sulawesisnäckor bl.a. Physan flyttar in själv som sagt men är ett bra fodertillskott till räkorna, krossa dem mot glaset bara, räkorna älskar dem
!!
Finns många fler snäckor du kan ha men detta är ett förslag
!
Nice! Tnx
Snyggt med anubisen! Man skulle vilja dölja det där filtret men jag gissar att det kommer - med lite mossa kanske…
Jag har oxå en räkvas.
Fins det några nytagna bilder på din?