Vilka kategorier skall vi ha i tävlingen?

Kategorierna under har jag satt ihop, jag är dock lite osäker om vi inte ska separera till

Grade C till S
Grade SS- SSS

också i både CR och CB. Risken är annars att ingen i S klass kommer vinna eftersom det är betydligt svårare att hitta en riktigt bra S än tex SSS. Hur tänker ni?

Även gruppen Golden/SW är kanske lite överflödig och ska slås ihop med annan.

Jag har medvetet försökt slå ihop några grupper eftersom vi inte riktigt vet deltagarantalet?
om vi bara blir tex 20-30 akvarier och har för många grupper kommer i princip alla att få pris.

1. caridina cf. cantonensis Red bee Från/From A till SSS
  2. caridina cf. cantonensis Black bee Från/From A till SSS
  3. caridina cf. cantonensis Tiger (Black, blue, Red, Super, Leopard, Super, Tangerine Tiger)
  4. caridina cf. cantonensis Snow white /Golden
  5. caridina cf. cantonensis Taiwan bee (king kong, Panda, Red ruby, Red wine, Bluebolt
  6. Caridina cf. Cantonensis (Other crossings) Pinto,Tigerbee, Taitigerbee, Fancy Tigers, etc
  7. neocaridina davidi red (Sakura, Cherry, Fire, Black, Choklad, Rili, Wild, Blue, Orange)

Tyck gärna till här!!

Hmm, jag tycker Pinto, Tigerbee, och andra korsningar, and other crossings ska kanske har ett eget kategori. Det är ju svårt att vinna mot en snyggt Pinto även om man har jättefina Blue Bolts till exempel.

Fast egentligen spelar det ingen roll att pinto är så mycket dyrare och ovanligare. Vi som domare tittar ju på gruppen i helhet, benen, mönstret, vitaliteten, storleken, mm mm. Så en bra blue Bolt grupp kan mycket väl vinna över en pintogrupp.

Kan dock hålla med om att en grupp bra pinto kommer ge höga poäng

Kanske rilli ska skiljas från heltäckande neocaridina? Samtidigt ska vi kanske begränsa oss då vi inte vet hur många som anmäler räkor till tävlingen…

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Hur gjorde de med taiwan kontra tawain/tiger nu senast i Italien? Var det en eller två kategorier men samma sak här, tråkigt om det i flera kategorier blir bara 1-3grupper som deltar…

Jag tror på att slopa snowwhite till förmån för hög och låggraderade cr/cb som du är inne på

Två grupper - Grade C till S och Grade SS- SSS

Bra idee. Då är nybörjare mera inspirirat att visa sina räkor. Sen tycker jag att man rätt snart måste gå ut och informera folk vilket ålder / storlek de utställningsräkor ska ha så att de kan börja selektera och odla vidare redan nu.

De här grupperna körde de med i Italien

1. caridina cf. cantonensis red bee from C to S
  2. caridina cf. cantonensis black bee from C to S
  3. caridina cf. cantonensis red bee from SS to SSS
  4. caridina cf. cantonensis black bee from SS to SSS
  5. caridina cf. cantonensis red tiger / blue Tiger
  6. caridina cf. cantonensis black tiger and new blue variants (ie. royal blue)
  7. caridina cf. cantonensis taiwan bee (king kong, panda,red ruby and red wine)
  8. caridina cf. cantonensis snow white / golden and taiwan bee red / blue bolt
  9. caridina cf. cantonensis other stable varieties (wild, super red, full red and white bee)
  10. caridina cf. cantonensis other unstable varieties (tigerbee, pinto and other crossings)
  11. neocaridina davidi red (sakura, cherry, fire)
  12. neocaridina davidi yellow (yellow fire, yellow fire neon)
  13. neocaridina davidi other varieties (wild, chocolate, orange, black and rili)

Tyvärr är 13 grupper för mycket med tanke på att vi kör första året och troligen inte får ihop så mycket folk.

Vad tror ni om det här?
Ska vi separera vanliga Neocaridina och rilis får vi ytterliggare en grupp
Vad tycker ni?

1. caridina cf. cantonensis Red bee Från/From A till S
  2. caridina cf. cantonensis Black bee Från/From A till S
    3)caridina cf. cantonensis Redbee Från/From SS till SSS
    4)caridina cf. cantonensis Black bee Från/From SS till SSS
  3. caridina cf. cantonensis Tiger (Black, blue, Red, Super, Leopard, Super, Tangerine Tiger)
  5. caridina cf. cantonensis Taiwan bee (king kong, Panda, Red ruby, Red wine, Bluebolt,
  6. caridina cf. cantonensis Pinto, Tigerbee, Snowhite, Goldens och andra korsningar, and other crossings)
  7. neocaridina davidi red (Sakura, Cherry, Fire, Black, Choklad, Rili, Wild, Blue, Orange)

Kanske vi skulle fråga folk på redbee och facebook vilka sort räkor de kan tänker sig ställa ut ? Det finns kanske flera som har Neocaridina och vill ställa ut de än de som vill ställa ut red/blue bolts och sånt ? Jag fundera bara hur man aktivera så många som möjlig att delta i tävlingen. Jag är rädd att de flesta tror att de kommer inte har en chans mot oss “Räkoldies” och våga inte deltar. Hell, jag tror själv inte att jag har en chans mot Janne eller Daniel eller Sanna :smiley: Kanske vi ska ha en särskild kategori for mer “vanligare” räkor som körsbär och Sakuras ? Also den första året inte följer de kategorier från andra tävlingar ?

Jag kommer köra hårt i höst/ vinter för att få medlemmarna att ställa upp, det viktiga första året är att vi får deltagare. Det är därför ebishop också sponsrar med akvarier spå att man för 300 kr får sitt akvarium efter tävlingen.

Med tanke på att Neocaridina säljs bäst i Sverige kommer det troligen bli i den kategorin de flesta Svenska deltagarna ställer upp. Men jag vet redan flera utländska odlare som vill ställa upp :slight_smile:

Kan bli lite mycket caridina är min känsla men det blir mycket beroende på deltagarantalet…
Tänkte själv ställa upp med vanliga gula Neocaridina ev också blåa och wild mest bara för att!
Bra att veta ålder storlek etc. så snart som möjligt, eftersom jag gärna vill planera odlingen.
Det är ju minst 2 generationer tills utställningen!
C-A är de vanligaste i handeln bra om de är med för oss vanliga odlare.

Har vi bestämmt grupperna ? Vi behöver flera Neocaridina grupper eftersom de är vanligast tycker jag. Och grupper för låggraderade Bees.

Kommer vi ha så mycket räkor så att det täcker alla kategorier så ser det bra ut

Eftersom det verkar va lågt intresse hitills tycker jag vi kör på de här grupperna. Skulle vi få in många olika Neocaridina tex gör vi helt enkelt fler grupper eftersom. Det är värre att ha väldigt många grupper och bara 1-2 eller 3 tävlande i varje grupp.

Vad tycker ni?

Jag ändrade nu i grupperna och lade till grupp 6 som övriga korsningar i caridinasläktet.

Så nu ser det ut så här:

1. caridina cf. cantonensis Red bee Från/From A till SSS
  2. caridina cf. cantonensis Black bee Från/From A till SSS
  5. caridina cf. cantonensis Taiwan bee (king kong, Panda, Red ruby, Red wine, Bluebolt
  6. Caridina cf. Cantonensis (Other crossings) Pinto,Tigerbee, Taitigerbee, Fancy Tigers, etc

Om vi får in mycket Neocaridina till tävlingen gör vi om grupperna på plats tycker jag.

Verkar bra vi kan ju lätt sära ut fler neocaridina kategorier om vi får många räkor

Hälsningar
Daniel

Japp, det gör vi absolut, kanske steg 1 där isåfall är röda och övriga?

Håller med!

:thumbs:

Jag kommer anmäla 3 grupper, 3,5,7