Vi behöver en räkförening i Sverige

Du kan se sidan på http://www.redbee.se/content.php/145-Vi-behöver-en-räkförening-i-Sverige

[QUOTE=;][/QUOTE]
Ja, det kan vara kul. Då kan vi träffas några gånger om året och lyssna på spännande djuplodande föredrag om räkor, och så kan vi ha webkameran på för de som inte kan komma…

[QUOTE=;][/QUOTE]
Vi behöver stadgar… vad är syftet med föreningen? Vad vill vi? Vilka är vi? Vad ska vi heta? Kom med förslag :smiley:

[QUOTE=;][/QUOTE]
Vi behöver spetskompetenser samt breddkompetenser. Min spetskompetens är ekonomi och räkkunskap är min bredd, jag håller gärna några räkföredrag om någon orkar lyssna :wink: eller hjälper till med det som behövs.

• Vad är dina styrkor? :slight_smile:

[QUOTE=;][/QUOTE]
Kan vi använda det vi har och skriva stadgar/göra en ekonomisk förening av redbee.se eller ska vi starta en ny? Johnny - vad tycker du?

[QUOTE=;][/QUOTE]
Ställer gärna upp, men har i dagsläget inga större erfarenheter av styrelsearbete men det vet jag att det kommer bli ändring på iom att jag blev invald som sekreterare i SARF styrelsen :slight_smile:
Lite kunskaper om räkor har jag iaf :slight_smile:

Räkorna börjar ta över i mina akvarier så varför inte en förening?
Forumet fungerar bra så koppla inte föreningen för hårt till det.
Problemet med föreningar är att folk inte har tid att ställa upp.
Den “enda” som finns kvar här i Skåne är ju annars MAF.
Jag kan ställa upp!
kompetens? nog att jag är akademiskt skolad inom biologi ekologi limnologi bredd? Har haft akvarier i över 40 år (sedan jag var 12) och provat på att odla allt möjligt.

Om du undrar över min avatar så är det en “vanlig” ädel flodkräfta Astacus astacus men selekterad för udda färg.
Jag “odlade” kräftor i en konstgjord bäck i många generationer.

Tänk på när ni skriver stadgar att göra det så att ni kan sen ansöker hos svensk insamlingskontroll för en 90- konto. Det gör livet betydlig lättare speciell när det sen gäller donationer etc.

http://www.insamlingskontroll.se/

Vet ingenting om föreningar, men jag hjälper gärna till. Speciell när det gäller kontakter med tyskland och deras räkorganisatorer.

Låter jättespännande! Vill inte sitta i någon framträdande position, men kan jag hjälpa till med ngt litet så gör jag gärna det :slight_smile: Har bara haft räkor i knappt ett år, men lite har man ju hunnit lära sig. Vet inte heller vad min spetskompetens skulle vara, skriva, fota, sammanställa saker? :wink:

[QUOTE=;][/QUOTE]
Finns det inte en risk att Redbee blir övergivet då, tänker mest på om det till föreningen kommer att ingå ett eget forum:scratch:

Man kan väl göra en räkförening av Redbee eller koppla Redbee till räkföreningen som forumdel :)?

[QUOTE=;][/QUOTE]
Det här är en ypperlig idé om vi vill föra fram räkhobbyn, och det tycks ju både finnas spetskompetens och bredd bland medlemmarna så att det räcker och blir över.

Jag är gärna med på nåt hörn i mån av tid och jag har jobbat en del med grafiska produktioner så om det blir tal om nån medlemstidning eller blad, så kan jag kanske hjälpa till med detta. Räkor har jag hållit på med ett par år men akvarier i över trettio. Har också en del erfarenhet av styrelsearbete. Jag säger JA, till en svensk räkförening!

:thumbs:

Kul att många är för en förening. Själv kommer jag att hjälpa er med ett eventuellt championat, men att medverka i fler styrelser får jag inte för min fru :mrgreen:

Jag håller med om att det behövs en förening, kanske t.o.m. en Nordisk sådan? Som ordförande i NCS kan jag nog komma med ett tips eller två, men har inte tid med mer för tillfället. Medlem blir jag givetvis :slight_smile: Det är viktigt att det finns tillräckligt många som vill jobba i föreningen. En eller två eldsjälar kan dra ett tag, men inte i längden. Vad får medlemmarna ut att vara medlemmar? Vad är syftet med föreningen? Medlemsblad? Hemsida? Hur kommunicerar styrelsen med medlemmarna? En tanke är att dra igång en sådan förening i samband med NDS diskuschampionat i Malmö om drygt ett år. De vill ha föreningar där, och det kommer att vara välbesökt. Vi kommer som det se ut nu ha vår Stämma där med… Hör av er om ni vill ha några råd :slight_smile:

/Jocke

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2

[QUOTE=;][/QUOTE]
Jag håller med om att det behövs en förening, kanske t.o.m. en Nordisk sådan? Som ordförande i NCS kan jag nog komma med ett tips eller två, men har inte tid med mer för tillfället. Medlem blir jag givetvis Det är viktigt att det finns tillräckligt många som vill jobba i föreningen. En eller två eldsjälar kan dra ett tag, men inte i längden. Vad får medlemmarna ut att vara medlemmar? Vad är syftet med föreningen? Medlemsblad? Hemsida? Hur kommunicerar styrelsen med medlemmarna? En tanke är att dra igång en sådan förening i samband med NDS diskuschampionat i Malmö om drygt ett år. De vill ha föreningar där, och det kommer att vara välbesökt. Vi kommer som det se ut nu ha vår Stämma där med… Hör av er om ni vill ha några råd

/Jocke

[QUOTE=;][/QUOTE]
Jag ställer frågan rakt ut då det verkar finnas en del intresse för det här ändå men ingen som verkar villig att dra i gång det hela. För egen del har jag ingen tid att lägga mer. Jag jobbar just nu all min vakna tid :).

Har vi någon som vill ta ansvaret nu i början att dra i gång?

[QUOTE=;][/QUOTE]
För den som är intressed finns det bra info på nätet. Här är två bra sidor som jag själv besöker för föreningsinformation.

http://foreningsinfo.se/wiki/4-att-starta-forening

http://wiki.sverok.se/wiki/Huvudsida

Alltid bra att organisera sig om nån är intresserad av att driva det hela

Ja fast det verkar inte vara någon som vill engagera sig i att starta igång det hela.

Jag tror det krävs 4-5 engagerade personer vid uppstart om det verkligen ska fungera på sikt.

/Jocke

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2

[QUOTE=;][/QUOTE]
bump Kom igen nu, vem kan starta föreningen ?

[QUOTE=;][/QUOTE]
Tänkte tilllägger att man kan ha Styrelsemöte osv. via Skype i chat. Det gör vi i Crustahunter föreningen :smiley: