Jag gör det här till en egen tråd och kommer fylla upp den här i första inlägget efterhand som det fylls på. Jag hoppas det är ok Jen att jag tar det du skrivit och börjar med.
[b]1:Tydliga skyltar och bilder under mässan måste sättas upp. Tex informationsskyltar vad som bedöms under räktävlingen. (Både Svensk och Engelsk info). Även program vilka tider det är räkföredrag, auktion, prisutdelning osv
Jag ska försöka hinna med att sammanföra detta på A4 eller A3, Johnny Wong skickar stickers som klistras på varje kar om räkorna är med eller inte på auktionen. Arek tar med snygga textremsor och maskin till att printa ut allas namn på varje akvarie (sätts upp efter bedömningen).
Johhny skickar också stickers med 1,2,3 pris vinnare som sätts på varje kar.
2: Någon form av högtalare mick måste finnas vid prisutdelning
Daniel tar med och är frivillig att prata engelska och vara uktionsutropare ![]()
3; Auktion på räkorna vem gör vad?
(Haninge) akvarieförening har sponsrat med deras auktionsprogram. Daniel ska hämta det på onsdag nästa vecka, hoppas det är lätt att sköta för jag är ingen datahacker precis…
Vi behöver någon vid laptop som för in alla aukktionsbelopp, vi behöver 1 person som skriver ut ett kvitto och priset till den som ropar in räkorna,
vi behöver en kassör som tar emot pengarna och stämplar kvittot, vi behöver 3-4 personer som tar emot kvittona och lämnar ut räkorna till rätt person. Det här kommer kräva lite aktivt jobb under ca 1-1,5 timme. Tror vi stänger ner Redbee, ebishop, pimp your shrimp bordet under den här tiden och hjälps åt. Om vi inte löser det ändå
4:
5: Hur är det med tyg för alla bord där alla akvarier står på ?
Jag tror att Andreas Keller har ordnat Svart markduk till väggar och runt akvarieställningar, jag kollar om det även räcker till alla borden. Om inte så fixar jag svart markduk.
6:Har vi tillräcklig med eluttag ? Inte att säkringar går…
[COLOR=“red”]De som hyr ut har lovat att strömmen kommer räcka till, jag tror dock bara de drar fram strömmen, Vi kommer behöva en massa grenuttag till alla belysningar och pumpar. Ni som ska ner tidigt i veckan och hjälpa till får gärna ta med allt ni har hemma. Glöm inte märka era kontakter tydligt
[/COLOR]
7: Blir det en bit mossa i akvariet ?
[COLOR=“red”]Ebishop köper in mossbollar som halveras, sedan tänkte jag även att vi skulle ha 1 eklöv i varje akvarie. Jag fixar dem och blötlägger i god tid.[/COLOR]
8:Har vi tillräcklig många håv,Hinkar ? Pumpar för att fylla på akvarier ? Slangar för att tömma dem ?
Ebishop tar med 10 håvar, “10 akvarieburkar” ,vattenslang, pump, 500 liter tunna, 1 st osmosanlägg.
8 B: Hur tillverkar vi vattnet, var när hur?
Jag tar med en 500 liter tunna och min (långsamma osmosanläggning/ kopplingar som behövs) Vi skulle behöva en osmosanläggning till under tisdagen eller helst måndagen om den är långsam? , någon?
9: Vart kan vi spolar gruset i förväg ?
Jag har provstartat ett akvare i min lokal med samma förutsättningar som kommer vara på mässan. Jag sköljde INTE grusen alls i detta akvarie. Grusen kommer bara vara ca 5 mm tjock. Jag släppte i en mängd olika fullvuxna räkor i akvariet på onsdagen och alla har överlevt i det karet ( nu 2 veckor sedan). Personlige tror jag inte vi behöver skölja grusen och då sparar vi lite tid.
10: Har vi handdukar för att torka alla akvarier efteråt ?
Alla tar med 2-3 handukar “Fia 67 tar med ett gäng handukar” och kan hjälpa till efteråt med torkning mm"
11: Vi kommer att behöver mycket ducttape också.
Jag fixar 10 rullar silvertejp
12:Vi behöver påsar för alla räkor som vi fångar ut igen.
Daniel har fixat påsar i två storlekar sponsrat från Akvarietrivsel Thomas Jansson. Det är två hundrapack, vi måste fixa starka gummiband också. Fia 67 tar med gummiband
13:Permanent pennor för att märka frigolitlådor och annat.
Alla som har tar med Pennor,
14:Reservlampor från Dennerle.
[COLOR=“red”]Jen! Har de hunnit skicka era akvarier från Dennerle? Annars maila dem och be dem skicka med 10 extralampor, säg att vi testat alla belysningar nu i karen och att en del varit sönder från början :|[/COLOR]
15: Har vi kontakt med tidningar ? Vi skulle behöver en press-release for tidningar och TV om championatet. Vem kan skriver det ?
[COLOR=“red”]Jag har snackat med “tidningen City” som kommer göra reortage på torsdag och förhoppningsvis lägga ut det i fredagstidningen precis på första mässdagen. Den här reklamen kommer dra väldigt mycket extrafolk :). Annars har jag inte gjort någon reklam, fyll ni andra gärna på i denna frågan[/COLOR]
16: Redbee bör vara representerade så att vi hela tiden kan prata med folk som inte har räkor i dag men som är intresserade. Vi som har försäljning kan så klart också berätta om skötsel osv men, mer info ska kanske ges vis redbee bordet.
Lista finns upprättad här:
http://www.redbee.se/showthread.php/9154-Frivilliga-att-representera-redbee.se-under-mässan-i-Malmö
17:Det kommer behövas släp+ bil med drag redan på tisdagen innan mässan. Bil och släp bör vi även ha under onsdagen och söndagen. Någon frivillig? eller någon som har drag?
Själv har jag inte drag på min bil.
Jag ska försöka låna min firmabil med drag sedan lånar vi gratis släp på IKEA Malmö måndag- tisdag
18: Vi kommer också behöva trycka upp diverse affischer, banderoller, priser skall tillverkas och graveras. Sedan kommer vi på ebishop så klart sponsra med produkter också till vinnarna. Se separat tråd om detta
[/b]
Vi får bestämma vilka vattenvärden vi ska köra i de olika karen och hur vi får fram dem? Se separat tråd
[/QUOTE]