Förslag på VDN som kan vara ett kompliment till bilderna på de djur som ska säljas på RedBee.
Några är oroliga för att det kan bli svårare att anpassa räkor och annat levande från den miljö de kommer från, i synnerhet om de kommer från behandlat vatten, olika sorters soil och annat som kan påverka slutresultatet.
Jag vet inte om detta känns som lite “overkill” eller inte, men jag slänger ut frågan till alla så får ni tycka och moderatorerna får bestämma om det blir någon form av VDN eller inte.
Det borde nog vara något ja, för de räkor som är födda i rovatten lär det kunna gå illa med om någon som inte vet att de gått i rovatten köper och sen stoppar ner dem i vanligt vatten.
Hur ska ni göra ni som kommer att sälja dessa räkor, har ni tänkt skicka nya räkor till de personer som köper dessa räkor intet ont anande och många dör eller i värsta fall alla?
Ni kräver junästan också att de som köper era räkor även ska investera i en dyr annlägning, nej det måste synas att de kommer från sådant vatten, jag menar det är rätt många nybörjare som vill ha de färggrannaste räkorna som de dyrare sorterna av SR och CB eller till och med sulawesiräkor.
Om ni säljer så måste det faktiskt upplysas med eller hur?
Jag tycker att det är ett bra förslag, däremot tycker jag inte att det ska vara ett krav att man skriver ner alla värden. Kör man bara kranvatten och varken har TDS-mätare eller kollar sitt gh/kh så ska man få sälja räkor i alla fall, då kan man väl helt enkelt skriva att de går i kranvatten. Men det kanske var så du hade tänkt?
Hmm, jag förstår inte varför räkor i RO vatten + salt kan inte flytta utan problem till normalt räkakvarievatten ?
Vissa räksorter har vattenparameter de trivs bäst i och om man vill ha dessa räkor så försöka man självklart att klara av dessa vattenparameter. Bee räkor vill gärna ha surt vatten med nästan 0-2 KH och 4-6 GH. Jag kan fixa dessa vattenparameter med ROvatten + salt, eller Soil, eller Ekextrakt, eller ålkottar, eller mandelblad…
Om köparens utgångsvattnet är KH10 och GH20 då vet jag att jag kommer att ha problem med dessa räkor och då spela det inte någon roll om den som säljer använder ROvatten eller Soil eller något annat. Jag menar HUR jag får fram de optimaler vattenparameter för räkor skulle inte spelar någon roll. Det viktigare är ju att KH, GH, PH och Temperatur stämmer. Jag har utan problem flyttat räkor fram och tillbacka från ROvatten till kranvatten och jag gör detta faktisk även med mina Blue Bolt som är super känsliga.
Jag tror att räkor bara dör om man flyttar de från ROvatten till kranvatten om man inte har tagit hänsyn till GH, KH och PH värderna och anpassar de före man flytta räkorna. Jag får ofta räkor från tyskland där kranvatten har hög GH/KH. Men de som håller räkorna där har anpassat sin akvarievatten på någon sätt (jag bryr mig inte om hur de gör så) så att till exempel Bee räkor fick de vattenparameter de trivs i.
Om man har jätte högt GH & KH och vill ändå håller Bee räkor i detta vattnet, då måsta man akceptera att räkorna kommer att dö. Det gäller ju för alla akvariedjur att man anpassar vattnet efter djurens behov. Vad jag vill säger är att jag förstår inte varför ROvatten ska vara så farlig ?
Jag menar inte att det är farligt jag menar att det blir svårt för nybörjare på räkor och jag tror fullt och fast att de räkor i högre graderingar som går i rovatten blir känsligare än de som inte går i det, jag har soil i några kar, men jag tycker det är en annan sak, jag anser bara att om man säljer räkor som gått i specialbehandlat vatten så måste man också upplysa om det i annonser.
Jag skulle själv aldrig köpa några räkor från kar med rovaten även fast än att jag hållit på med akvarium i över 50 år, alltså vill jag veta om de går i det eller inte och det tror jag även nya medlemmar här vill veta också och man ska inte behöva fråga, upplysningen ska finnas i annonsen.
Jag håller med Jen. Det viktiga är att veta inom vilka rimliga vattenparametrar olika räksorter fungerar i.
Det finns många sätt att påverka sina värden allt från soil torv rötter löv hur ofta/mycket vatten man byter osv osv.
En del tycks tro att ro vatten är nåt magiskt vilket inte är fallet. Utan bara ett annat sätt att utgå i från när man vill påverka vattenvärdena. Det finns många som har ett mjukt passande vatten direkt från kranen men för såna som mig som inte har det är det en välsignelse. Jag har med en dåres envishet försökt få survattensräkor att trivas hos mig utan att riktigt lyckas innan jag började utgå från ro vatten, då pratar jag inte om dyra taiwan bees utan enkla vanliga crystals från den lokala affären.
Det finns många som har passande vatten från kran till crystals, vilket är ett mjuktvatten med en passande mineralsalts innehåll (ofta behöver man dock på nåt sätt hålla ner pH). Det är samma sak att köpa räkor från denna person som den som utgår från ett ro vatten. Rent ro vatten utan nåt som höjer hårdheten på vattnet är rent olämpligt till räkor och är fruktansvärt ostabilt vilket jag inte tror nån gör. De som häller i rent ro vatten i akvariet gör det för att späda ut vattnet för att få det renare och mjukare men har nåt i akvariet som gör att de har GH värdet inom lämplig nivå.
Att tro att bara för nån börjar med ro vatten som sedan hårdheten höjs i på olika sätt till exempel 250uS skulle ge mer känsliga räkor än den som utan ro vatten har 250uS (vilket inte alls är ett ovanligt värde att ha) är inte rimligt. Ro vatten plus det som höjer hårdheten är inget magiskt utan helt enkelt vatten.
Instämmer till fullo med Daniel, jag upplever samma sak med mitt vatten. Har provat det mesta utom RO + salt de 2 år jag provat haft räkor. Inte ens körsbär har förökat sig så pass att jag sett någon ökning av antalet.
Många kör ju vattenberedningsmedel typ Easylife vilket är ett sätt att efterbehandla ett vatten som uppenbarligen inte är bra nog ur kranen men då efter det hamnat i akvariet vanligtvis. Det borde man väl också upplysa om i en sk VDN (vad det nu betyder) isf?
RO renar bara vattnet så det är rent nog innan det sätts i akvariet. Jag tror mer på att förebygga problem än att behandla dem.
De räkor jag köpt som sedan tynat bort har kostat mig mycket mer än en RO -anläggning så är de det som krävs för att det skall lyckas så blir det en billig investering på sikt. :thumbs:
Mmmm…Tror nog att tant Peckis drar på den stora trumman här lite…Håller med Daniel å Kenna här faktiskt,det är inte alla (inklusive mej själv) som har ett optimalt vatten för räkor…
För den skull bör man ha lite egenkoll på sitt vatten,och de arter man vill hysa.
Enkelt,det finns ju en guide här…“räksorter”.Sen tror jag att man kan klara de flesta utan större ansträngning,kanske inte bli en räkodlare av klass som “Janne Johansson”,men hålla de vid liv och kanske få en liten kull att överleva (som jag själv !)
Jag är nyfiken, kan det finnas ämnen eller en bakterieflora i vanligt kranvatten (egen brunn, eller kommunalt) som räkorna tvingas anpassa sig till eller bygga upp immunförsvaret för? Slipper man sådant genom RO-vatten?
I övrigt så förutsätter jag att de räkor jag köper hålls i vatten som har värden som är någorlunda lika mina egna. Jag själv eftersträvar rekommenderade värden i mitt eget vatten. Om man som säljare vet att man avviker från de rekommenderade värdena kan det vara sjysst att skriva ut dem.
För min del så fann jag, att vårt vatten som är kommunalt men som också strömmar genom gamla ledningar och dessutom påverkas av årstiden, innehåller en del oönskade inslag som R. O tekniken tar bort en större del av. Vi har mycket järn i vattnet som numera filtreras vattnet med hjälp av ett extra järnfilter men här finns också lite för mycket av koppar och andra mineraler, spårämnen som jag vill hålla nere på en låg nivå.
Efter flera försök med finräkor som dött för mig, tillgrep jag denna reningsmetod lite i desperation för pengarna som satsats på räkinköp fick jag förr eller senare spola ner i toaletten.
Jag säger inte att R. O ska vara någon standard för var och en men då vattenkvaliten skiljer sig mycket över landet så kan det vara en hjälp för vissa, och detta gäller för mig. Ska man nu se R.O. som någon oönskad påverkan då det eventuellt skämmer bort räkorna, så bör man kanske också titta på soil och andra hjälpmedel som borde hamna i samma kategori, och detta kan väl inte vara vår mening.
Den dagen då jag säljer några räkor eller andra innevånare från något av mina kar så kommer jag att bifoga min lilla VDN märkning, bara för att underlätta för hugade spekulanter. Då kan var och en bestämma om de kan acceptera värdena eller helt enkelt låta bli att köpa från mig.
VDN-märkning, en del av folkhems-Sverige
VDN-märkningen byggde på ett system av standardiserade provningsmetoder, och syftet var att ge en jämförande konsumentupplysning. VDN-märkningen omfattade bl.a. elektriska hushållsapparater, husgeråd, kemisk-tekniska artiklar, livsmedel och textilier.
VDN stod för varudeklarationsnämnden. Det var ett organ som var verksamt mellan 1951 och 1972, och drevs med stöd av staten och näringslivet. 1973 övertogs VDN´s uppgifter av det nyinrättade konsumentverket och VDN-märkningen upphörde.
(Källa: NE på DVD 1998) VDN-märkta hushållsartiklar skulle det alltså vara. Stod det VDN 555 under kaffekoppen, så visste man att det var en kopp som hade testats objektivt och bland annat befunnits tåla maskindisk ett stort antal gånger med bibehållen dekor.
Information är aldrig fel vid försäljning, ju mer desto bättre. Men för att för underlätta för nybörjare vet jag inte om det hjälper mycket, har man inte läst på med fakta innan man köper räkorna lär man inte bry sig så mycket om en lista med vattenvärden i säljannonsen heller.
Så jag tycker man får lämna det till säljaren att avgöra vad som ska stå med i annonsen. Den dagen jag (förhoppningsvis) ger mig på känsligare räkor vill jag gärna ha information om hur de levt innan köpet. Om det står i inläggen eller måste efterfrågas på pm spelar mig ingen större roll.