Säkert mycket bra, men lite overkill ekonomiskt skulle jag gissa :thumbs:.
Det är som sagt en hel del växter som liksom smälter bort vid plantering efter inköp, det behöver inte alls ha med ljus och eller näringsbrist, sen är det vissa växter som kanske inte trivs i det vatten du har och då får man helt enkelt välja något annat då alla växter inte trivs i samma slags vatten.
Jag tycker du ska vänta och se, plocka bort dåliga blad vart efter, jag är säker på att det kommer nytt:D
Så sant, men de 2 hon nämnde var ju en svår och en marktäckare som vill ha mycket ljus. Då kan man ju iaf nämna att de inte kommer ta sig som hon vill. Speciellt med tanke på att ljuset i färdiga kit brukar vara ljusår(hihi) från det som krävs för dessa. :thumbs:
Men visst tycker absolut att du ska ha kvar växterna i karet, iaf ett par månader till. Ibland börjar det bara växa saker som man trodde var döda och borta sen länge^^
Jag har provat några av ebi-led ramperna. De är heelt outstanding. Bra ljus, bra totalekonomi på livslängden och det kallvita är min favoritfärg ![]()
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Tack alla för tips och råd ![]()
Ska avvakta ett tag och se hur dom mår om några månader ![]()
Ska även införskaffa mossa, det var ju tänkt sen början men inte haft ekonomin med mig på min sida ![]()
Kommer nog beställa i samband med räkköp. Behöver ju invånare till stora karet med ![]()
Btw, kan tillägga att jag har de två nämnda “svåra” växterna i stora karet också. Och där verkar de må bra xD
Vet inte om det beror på belysningen, har LED lampa i det karet (ingick i rampen)
Tänkte på en sak, vad är det för sand du har i det där karet?, det ser ut som blåfärgad sand, eller är det bara kameran som förvillar? Jag tänkte på det om du har tänkt ha räkor i karet:scratch:??
Ja det är blå sand, men räkorna som är där i nu håller på att flyttas över till det stora karet, där har jag “vanligt” grus ![]()
Jag hade räkorna i det lilla karet för att roten som var däri slemmade något fruktansvärt så de fick hjälpa mig i en vecka för att få det rent. Men håller som sagt (i skrivande stund tom) på att flytta över dem ![]()
Vad menar du?
kostnad mot livslängden och mängden ljus…LED ebishop 25 centimeter, 4700 el 6600 kelvin för 650:- :shock:
hur kan detta vara overkill ekonomiskt?![]()
Klart att det är en högre kostnad mot att byta lampan eller röret i den armatur hon har…men som sagt man får se vad man får för pengarna…och hon söker ju svar för att kunna plantera krävande växter…
Eller pratar du om hennes ekonomi?
För den vet vi inget om…
Du har helt rätt, det var jag som tolkade situationen lite annorlunda. Eftersom hon skulle vänta till slutet på månaden med att byta sitt vanliga lysrör så antog jag att en ledramp som kostade många ggr mer skulle vara för mkt pengar.
Jag hoppas att ingen tog illa upp ![]()
Ja men då så, trodde att du bara hade det lilla karet ![]()
Det var därför jag skrev svåra, men då har du ju koll på dem :thumbs:
Antar att du tog vatten/bakterikultur från stora karet när du startade ditt nya?
Tror verkligen inget tog illa upp för detta…
Ett forum är ju till för att diskutera på…![]()
Från alla möjliga håll och vinklar…
Bra det :mrgreen:
Vet att jag kan uttala mig lite knasigt ibland och det vore olyckligt om någon tog illa vid sig.
Självklart tog jag inte illa upp
Ska mer än så till för det ![]()
Nej det lilla kördes igång först, men lät det stå en vecka för att köras in ![]()
Detsamma med det stora, men där hade jag köpt en bakteriekulturs start ![]()
Haha, koll och koll xD Mina första kar sen jag hade sist för kanske 5 år sedan xP Då var jag inte så insatt, men har läst på en hel del till denna gång ![]()