Jag vet inte vad problemet med mitt “lilla” kar på 54 liter kan vara. Växterna verkar dock inte trivas alls då dem verkar dö, bladen blir liksom genomskinliga och sen bruna.
Vissa växter har brutits av vid “stammen” och släppt och ligger på ytan.
Räkorna och Moskitorasbororna verkar stortrivas dock.
Matar dem ytterst lite varannan dag.
Använder mig av HappyLife HappyCarbo och Happyplant. (doserar enligt anvisning ofc)
(Dock är allt slem jag hade pga roten borta, duktiga räkor
:scratch::scratch::scratch:
Ah attans
Får dra förbi nån butik i veckan eller nästa och fixa ett nytt just in case
Har tyvärr inga bilder här, men kan fota lite och lägga upp när jag landar hemma
Hej, jag vet ju inte vad det är för växter, men vissa av mina klara inte av att vara ovan-vatten utan "smälter då…
Sen om det är ett relativt nystartat kar, då får ju inte plantorna så mycket gödning.
Mvh Pia
Det är inte så att det står på/i ljusrampen vad det är för något? Borde vara en t5 eller t8 ramp om det är från Hornbach. Sedan kan det ju bero på vad det är för växter. Vissa växter smälter bort när de planteras om för att sedan växa upp igen. Innan du lägger pengar på nya grejer borde du kolla upp vad det är för något du har
Precis. Kan vara ljusbrist och/eller näringsbrist. Omöjligt att veta innan man sett en bild och fått info om rören.
Men eftersom växterna smälter bort på så kort tid så tror jag att det är ljusrelaterat i första hand.
Läs vad som står på rören och posta infon här.
Här kommer bilderna. Vet dock inte hur bra dom blev iom att jag bara hade min iPhone att fota med.
Dom växterna som verkar ha drabbats hårdast är de långa.
På rak arm så här, så skulle jag säga ljusbrist med tanke på hur vilka växter du har. Kan du ta en bild på hela karet framifrån?
Skulle kunna vara kaliumbrist oxå tror jag.
Vet att den planta som bröts av vid stammen och som tappade alla blad och tvärdog var en pogostemon stellata
Vet att det även är en del blyxa där i som inte verkar må bra
Även starogyne repens
Ja men det förklarar ju saken isåfall xD
Ah well, ska införskaffa lite mossa istället för att ersätta de förlorade växterna senare i månaden, så det blir lite frodigt igen
Just nu ville inte bilduppladdarverktyget ens svara O.o
Testar igen snart
men om jag var du skulle jag kolla upp lysröret som du har i nu också! Skulle gissa att du behöver ett bättre. Speciellt om du vill ha marktäckare.
Lycka till!