Vattenvärden i de olika karen OBS ALLTS SOM SKRIVS I DENNA TRÅD STANNAR HÄR

Vilka vattenvärden ska vi ha i de olika karen?

Kategorierna är, (dock inte helt spikade)

1. caridina cf. cantonensis Red bee Från/From A till SSS
  2. caridina cf. cantonensis Black bee Från/From A till SSS
  3. caridina cf. cantonensis Tiger (Black, blue, Red, Super, Leopard, Super, Tangerine Tiger)
  4. caridina cf. cantonensis Snow white /Golden
  5. caridina cf. cantonensis Taiwan bee (king kong, Panda, Red ruby, Red wine, Bluebolt, Pinto, Tigerbee, och andra korsningar, and other crossings)
  6. neocaridina davidi red (Sakura, Cherry, Fire, Black, Choklad, Rili, Wild, Blue, Orange)

Blir det osmosvatten plus salt ?
Vilka vattenvärde använde de i Italien, Holland och Hannover ?

Jag vet inte hur de gjort på andra tävlingar men kanske två vatten. Taiwan cr cb ett typ 200uM siemens med ett mandelblad eller nåt sånt och ett vatten på 250uM siemens till tigrar och neocaridina?
Jag gillade det lite ljusgrå substratet i Italien kanske vi kan hitta nåt liknande?

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Jag har inte fått svar än från italien men vi måste köra osmos och salt eftersom vi inte klarar sänka ph t så snabbt med kranvatten.

Jag tyckte också den grusen var bra. alla räkorna kom till sin rätt med ljusgrå botten :slight_smile:

Tror på dina vattenvärden där Daniel.

Fick precis besked om att Italienchampionatet körde osmos + salt till alla kar.

Caridina karen ca 270 Microsiemens
Neocaridina karen 330 Microsiemens

Jag tycker vi plankar de värdena rakt av och kör. Osmos+ salt är det bästa sättet så slipper vi en massa besvär med för högt Ph. Kranvattnet i Malmö håller 8,2 så det är inget vidare.

Ska jag kolla med Frank Logeman om Garnelenhaus/Saltyshrimp kan tänka sig att sponsra saltet ? De har ju också ett GH/KH + salt för neocaridina och tigrar.

Den ljusgråa gruset kanske var från Dennerle ?

Jag kollar med Seb vilken grus de körde där nere, kalas om de kan sponsra med lite salt av bägge sorter, snackar du med Carsten och
Frank?. Jag har inte själv testat den nya för Neocaridina men den är säkert bra.

Jag ska ringer Carsten och Frank i morgon angående saltet.
Behöver vi flera Osmosanläggningar ?

Tänkte bara säger att det är suveränt att man kan faktisk ta med sitt eget vatten :thumbs::thumbs::thumbs:
Just detta var mycket efterlysst varje år i Hannover.