Vattenparametrar, få ner GH inför inflytt av räkor.

Hej!

Startade upp ett nytt (mitt första) akvarium för 1 och en halv vecka sedan och har sedan dess kört det med start-bakterier och shrimpsticks för att få igång det. Nu vill jag ha räkor i det.

Mina vattenparametrar ser ut så här (igår kväll):

Nitrate (NO3): 0 mg/l
Nitrite: (NO2): 0 mg/l
Total hardness (GH): >21 d
Carbonate hardness (KH): 3 d
PH: 6,6
Chlorine: 0 mg/l
Carbon dioxide (CO2): 20 mg/l

Jag själv tycker allt ser bra ut förutom GH och undrar därför hur viktigt det är att få ner det inför inflytten av räkor och hur jag går tillväga för att få ner det. Gjorde ett 10% vattenbyte imorse.

Akvariet är på 30L och är inrett med:
Substrat: JBL AquaBasis plus + JBL Manado
Stenar: 3x Mini Landschaft
Växter: Planterade 3 krukor bottentäckande plantor (vet inte vad de heter)

Använder denna produkt för att mäta vattnet: https://www.jbl.de/en/proscan

Hej !

Jag skulle tagit om GH testet med ett dropptest JBL eller Seras.
Stickor kan ge otillförlitliga värden desvärre.

Köpte dropptest för GH idag, nånstans mellan 17 - 19 ligger det på. Blev osäker på sista dropparna om färgen slog om eller inte.
Har gjort ett till 10% vattenbyte i samband med att jag introducerade 4 körsbärsräkor.

Vilket GH hamnar du på i ditt kranvatten eller kör du RO vatten ?
Om du inte har några anmärkningsvärden där, så är någon av substraten boven i dramat.
Jag är osäker på hur räkorna kommer hantera så högt GH men det finns kanske någon annan här som kan flika in och hjälpa till.

Mitt kranvattnet hamnar på GH 7. Tappar upp kallt vatten i en hink och låter det stå minst ett dygn innan jag använder det vid vattenbyte.

Kommer nog fortsätta göra 10% vattenbyten minst var 24:e timme tills vidare, om det inte finns någon annan åsikt? Oftare eller större byten mer sällan?