Eftersom jag sålde mina gamla akvarium (70 & 250l) för ett par år sedan pga flytt osv inhandlade jag ett litet 10 liters.
Eftersom min lägenhet inte är särskilt stor och att jag är total nybörjare inom detta område kände jag att det var rätt beslut.
Köpte med en liten växt jag inte vet namnet på, något sorts gräs.
Frågade handlaren om bottenmaterialet spelar roll på räkornas välbefinnande, han svarade att det inte spelade någon roll. Jag valde vit korallsand. Efter en liten frågeställning här på forumet har jag kommit fram till att om den nyfunna butiken säljer shrimpsoil köper jag det, och om han inte har det behåller jag korallsanden.
Så mycket mer i inredningsväg har jag inte införskaffat ännu, förutom en fin bit trä jag köpte idag. Jag och namn, suck.
Fick låna 2 st guppys av grannen, men när jag var i en djuraffär 3 mil söder om Halmstad tidigare idag (skulle ju bara kolla om han hade shrimpsoil vilket han inte hade) köpte jag 4st tetror och träbiten jag nämde ovan, så jag lämnade tillbaka grannens fiskar och tackade så hjärtligt för lånet.
Så här står jag nu, lite undersökande och ett par val till så är nog allt i hamn.
En bild på det ganska tråkiga karet som det står nu. (krukskärvan hittade jag på 10 meters djup i Brela, en liten by i Kroatien (säkert 1000 år gammal:lol:)
Jag ska se om akvarieshopen här i stan har mossa, annars blir det att köpa här på forumet.
Det blir en total makeover imorrn när jag inhandlat allt jag vill ha och behöver.
Hur blir det om man får/köper 5-10 liter vatten från handlarn, där han haft sina räkor i? Borde väl vara ett stort plus att få med all kultur och sånt menar jag.
Ja, det skulle sitta fint. Ska undersöka och förmodligen köpa alldeles för mycket saker imorrn. Jag har ju väldigt begränsad yta så det gäller att planera väldigt noga hur jag vill ha det.
Finns inte så mycket mer att ta kort på för tillfället men imorgon eftermiddag kommer det upp fler bilder på arbetet.