Eftersom jag sålde mina gamla akvarium (70 & 250l) för ett par år sedan pga flytt osv inhandlade jag ett litet 10 liters.
Eftersom min lägenhet inte är särskilt stor och att jag är total nybörjare inom detta område kände jag att det var rätt beslut.
Köpte med en liten växt jag inte vet namnet på, något sorts gräs.
Frågade handlaren om bottenmaterialet spelar roll på räkornas välbefinnande, han svarade att det inte spelade någon roll. Jag valde vit korallsand. Efter en liten frågeställning här på forumet har jag kommit fram till att om den nyfunna butiken säljer shrimpsoil köper jag det, och om han inte har det behåller jag korallsanden.
Så mycket mer i inredningsväg har jag inte införskaffat ännu, förutom en fin bit trä jag köpte idag. Jag och namn, suck.
Fick låna 2 st guppys av grannen, men när jag var i en djuraffär 3 mil söder om Halmstad tidigare idag (skulle ju bara kolla om han hade shrimpsoil vilket han inte hade) köpte jag 4st tetror och träbiten jag nämde ovan, så jag lämnade tillbaka grannens fiskar och tackade så hjärtligt för lånet.
Så här står jag nu, lite undersökande och ett par val till så är nog allt i hamn.
En bild på det ganska tråkiga karet som det står nu. (krukskärvan hittade jag på 10 meters djup i Brela, en liten by i Kroatien (säkert 1000 år gammal:lol:)
Jag ska se om akvarieshopen här i stan har mossa, annars blir det att köpa här på forumet.
Det blir en total makeover imorrn när jag inhandlat allt jag vill ha och behöver.
Hur blir det om man får/köper 5-10 liter vatten från handlarn, där han haft sina räkor i? Borde väl vara ett stort plus att få med all kultur och sånt menar jag.
Ja, det skulle sitta fint. Ska undersöka och förmodligen köpa alldeles för mycket saker imorrn. Jag har ju väldigt begränsad yta så det gäller att planera väldigt noga hur jag vill ha det.
Finns inte så mycket mer att ta kort på för tillfället men imorgon eftermiddag kommer det upp fler bilder på arbetet.
Kommer bli riktigt fint, om jag hittar allt jag behöver och vill ha.
aah … och jag tycker du ska ha det rätt så luftigt … så att du kan se dom små liven jag brukar sätta en rot i mitten o sen lite mossa som dom små liven kan mysa i
Ja så kommer det bli, inte för mycket lull lull liksom, stilrent och mysigt ska det vara
Jag kan lova er att en massa bilder kommer dimpa ner här imorgon.
Starkt tips på bra växt till räkor enligt mig är sötvattenstång. Den skapar en mycket vackor boll tycker jag och räkorna mer än älskar denna växt. Mina bor verkligen i den hela dagarna
Den är lite annorlunda i utseende mot hur t.ex. mossor ser ut. Sen är det ju så klart en fråga om smak Anette J.T säljer denna vet jag, kolla med henne om du är intresserad!
I övrigt så gillar jafåg ditt val att gå cleant och inte så mycket krafs :thumbs:
Googlade, och sötvattenstång ser onekligen mycket trevlig ut!
Ska kolla imorrn (lite senare idag :D) vad som finns i växtväg i butiken.
Sedan är jag sjukt sugen på Hydrocotyle verticillata, har haft dessa skönheter för längesedan men har inget minne var jag fick de ifrån. Hoppas de inte är svåra att få tag på.
Skulle det mot all förmodan vara så att ingen här på forumet har någon speciell växt så kolla även på planrswap.se, där hittar du en helbunt växtnördar som brukar kunna tillhandahålla det mesta i växtväg för en bra peng!
Verkar arta sig fint med karet, kan bara önska lycka till framöver!
Som tidigare sagt så är Plantswap väldigt bra. Nu verkar tyvärr annonserna ha gått ner väldigt mycket. Men om man skickar in en “köpes”-annons så brukar man kunna hitta det man vill ha.
Men om du kjøper planter i butikken,må du legge dem i en bøtte vann en ukes tid. Akvarieplanter blir badet i snegledrepende middel som kobber der dem dyrkes. Tar knekken på reker også. Bytt vann i bøtta daglig. Hvis du setter inn planter mens du har reker da. Akvarievann har ikke noe for seg og sette inn. Så du nevnte det. Bakteriene sitter i filteret/ substratet,ikke vannet. Lykke til videre
Mycket sant! Akvarievattnet gör ju som sagt inget, skulle nog inte vilja ha vatten från en butik alls. Det kan nog mest bidra med en massa ev. Sjukdomar som butiken dras med och sedan sprids väldigt enkelt till dig och ditt kar.
En ganska bra tumregel med akvariebutiker verkar ju vara att aldrig lita på dom. Inte när det gäller deras råd (beror ju på om man känner personalen eller ej osv.) och inte heller att deras kar är rena och fina. Ofta så kan ju sjukdomar och annat spridas via just att man har i vatten från en fisk man köpt i en butik.
Blev inget vatten alls från butiken med tanke på vad ni skrev, plantorna hade jag liggande i en bunke i 4-5 timmar, bytte vatten varje timme så det ska nog inte vara några större problem.
Var i affären idag och handlade lite växter, bottenmaterial (ingen shrimpsoil tyvärr) 2 äppelsnäckor och en ny och lite mindre pump.
Har pysslat till och från hela kvällen och är ganska nöjd med resultatet. Bilder kommer imorgon, så fort jag vaknar.
Han hade körsbär och white pearl i butiken så det blir kanske ett par körsbär där eller någon annan trevlig sort från någon här på forumet.
Trevligt trevligt! Eftersom folk hade haft den sanden förut och den gick bra då så kör på den!
Jag själv hade ingen erfarenhet av den och därför ville jag inte rekommendera den till dig heller så att säga då räkorna kan vara riktigt kinkiga ibland.
Kör hårt på körsbär eller någon sort från forumet. (Skulle själv ha kört ett gäng sakuras om man känner att man vill lägga pengarna).
Sakuras är otroligt fina och precis lika lätta som körsbär (samma färg fast blå så att säga). Men lycka till med karet, kul o se att du lägger ner lite själ i ditt kar Blir alltid roligare i slutändan då än bara lite slarvjobb :thumbs: