Jag var på IKEA igår och såg denna rejäla vas. Finns i två storlekar 45 cm och 65 cm djup. Diametern där uppe är 25 cm. Den lilla rymmer drygt 20 liter… Medan den större blir så djup att det nog blir svårt att nå botten…( rymmer drygt 30 liter)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30122199
Skulle man kunna använda den som räkkar?
Kanske någon som redan gör det?
Får väl bli någon typ av luftdrivet filter i botten eller kan det funka med ett innerfilter? Alla tips och idéer mottages tacksamt ![]()
Någon har en sådan här, finns en tråd någonstanns, samtidigt var det någon annan som avrådde från just dessa vaser pga att de inte var så hållbara, skulle visst spricka lätt :? :roll: !!
Jag har skådat Exakt en sådan vas i någon annons innan. kommer inte ihåg var bara. någon som sålde en sådan som akvarie. Han hade i alla fall haft ett litet innerfilter… Men cirkulationen blir nog för grov för räkorna… så OM du ska tänka dig att ha en sådan så ska du nog satsa på något slags bottenfilter
Spricka vore inget kul
…
Kanske ska kolla efter något annat…
Om man kollar på Charlie_73:s projekt så får man ju rätt mycket för pengarna… och ser man till volymen så är det ju jämförbart med den stora vasen… och då skiljer det bara 250 kr… Jag ska nog tänka om…
Det finns säkert vaser som är kraftigare än dessa som IKEA har om man nu vill ha en vas, Lagerhaus hadde stora vaser förr men jag vet inte om de har sådana nu, inte vet jag om dom är kraftigare heller, men jag har tittat på dem och de såg tjocka ut i glaset i alla fall
!!
Kör du på ett litet kar istället.
Svårt att få en vas bra tror jag och jag är supernöjd
med mitt nya kar. ![]()
Ja, det blir nog ett “riktigt” kar i stället…
Klart att du är nöjd med ditt kar!!! Det blev ju supersnyggt!!!
Vad har du för djur i det? Det ser ut som en fjäderräka…
Ja! Det är faktiskt en fjäderräka ![]()
Han fick va testpilot, pumpen har ju gått i ett annat kar
så förhoppningsvis ska det gå bra.
En rolig liten rackare det där, men han kommer få flytta till mitt
stora akvarium sen. Den kommer ju bli lite för stor för det där lilla.