jag har haft mina 5 posthorn i typ 1 vecka eller lite mer! borde de inte ha lagt några ägg ? jag har matat dem mkt och de har ätigt samt att de har “kramats” när jag har sett 2 ggr och de är alla mellan 5mm-10mm
men inga ägg… vad gör jag för fel ? : / eller är detta normalt?
Går seg nok til. Mine dukker opp fra intet hele tiden. Går i rekekaret,uten annet for enn det som blir til overs fra rekene. Steller ikke med dem,for og si det sånn ![]()
ok
så dina dyker upp utan att du ser några ägg ? jag får hoppas att det dyker upp nya snart då ![]()
Er vel egg,men leter ikke etter dem. Når det gjelder snegler er dem værre og bli kvitt enn og få ![]()
hehe jag letar ju varje dag men hittar aldrig några ägg! : /
Äggen är helt genomskinliga och svåra att upptäcka om dom inte sitter direkt på glasrutan, tids nog kommer det att dyka upp pyttesmå snäckor.
Som sagt problemet är inte att få dom att föröka sej utan att bli av med dom när dom blivit för många!:lol:
Thaifighter
hehe
min praktbotia som jag har i ett annat kar för hjälpa mig bli av med några sen hehe
men hur små är själva ägg plättarna ? jag har värkligen letat men jag vet inte exact hur de ser ut^^ och bör jag ha något som innehåller kalcium ? typ lägga i nått äggskal elr nått
Nej du behöver inget mer än tålamod! Det kan ta 2-3 veckor innan det dyker upp några!:roll:
Thaifighter
PS medföljer en närbild på en ganska så nylagd äggsamling ca 1 cm diameter.
ok tackar för svaren! jag har haft dem i 11-12 dagar så jag hoppas jag hittar några små snart!
Äggplätarna ser ut som tunna genomskinliga geleplättar med äggen snyggt ordnade i ring med 1 i mitten ungeför dom är oftast ovala eller runda och ca 7mm i diameter ungefär:)
Jag har för många blåa nu så jag måste gallra bland dem:D
hehe ok tack
vad gör du av de som du plockar bort Peckotia ?
Jag matar oftast mina ciklider med dem:roll::roll: fast det händer att de får leva med och då får de gå i kampfiskburkarna som städjon:D
ok, hur många akvarium har du igentligen ! ? : O
För många faktiskt:lol: jag har 2st 250L, 1st 110L, 2st 60L, 1st 54L, 1 25L, 1 16L och 10 st 12L = 18 st kar, ska köpa 2 st 25L till men sen får det allt räcka faktiskt:roll:![]()
Äggsamlingarna lägger de helst på skyddade platser, jag har för mig att det kan två veckor innan de kläcks, även nykläckta ungar är svåra att upptäcka i inredda akvarier.
När man vill odla posthornssnäckor kan det kännas som flera evigheter innan man ser nämnvärt resultat, vill man inte ha dom kan de verka omöjliga att bli av med, eller ens minska nämnvärt mer än för stunden.
haha ja så kan det nog vara!
jag får nog skaffa mig lite mer tålamod antar jag : (
Har haft mina posthorn i snart tre veckor! har sett att dom har varit på varandra en del nu iveckan…o nu ser jag massa mörka gele klumpar på växterna…så det måste vara posthorn ägg…ha bara lite tålamod så kommer det nog ska du se:) sen går det nog rätt fort:)
AJJEMEEN!! efter min dagliga “leta ägg” rutin idag hittade jag 5 plättar som måste kommit under natten
![]()
yäy! Grattis!![]()
Kul, du kan se äggen i plättarna och börjar de mörkna så närmar det sej kläckning, nylaggda ägg är helt ofärgade och genomskinliga:)