Varför blir de fula i skalen?

Nu när jag har nyinköpta o underbart vackra posthorn i olika färger vill jag att de fortsätter o vara så vackra…

Posthornen på bilden är fotade 2009, jag köpte från en som hade blandat rosa o röda posthorn, de ungar som de fick var vackert orange, tills de efter att tag fick alla dessa fula fläckar i skalet…

Blir de så eftersom jag har för mjukt vatten i akvarierna? Vad skall jag göra för att de nya inte skall få sådana fläckar?

O, ja den gula vet jag är lite ovanlig, men den blev rätt stor o fick inga gula ungar… Den kom från dessa orange (rosa/röda)…

Kalkbrist…

Detta är något som bekymrar mig med, dock så har det varit ganska lugnt för mig hitintills.
Vad tycker ni är det bästa att införskaffa? kalksten? Och klarar räkor av det eller är dom känsliga mot kalk?

Lite som jag misstänkte alltså…

Hur tillför jag dem kalk på enklast sätt? Jag kör jordakvarier…

Innan har jag gett sk semestermat, för det har jag hört skall innehålla extra kalk, samt äggskal… Är dock osäker på om det hjälper…

Vore oerhört tacksam för en massa tips, då jag verkligen gillar mina posthorn!!!

/Eva.

Vad jag förstått så är posthorns snäckans skal gjort av protein som våra naglar eller är jag helt ute och cyklar?

http://www.redbee.se/showthread.php/3752-Skalet-gjort-av-kalk-eller-protein

Där har du en tråd :slight_smile:

Så det är bara att fortsätta med weekendfoder o äggskal då ?

Antar det för att lyckas styra upp ph.t till en högre nivå. Men vad mera går i karet?

Jag har nu 8 akvarier igång, med posthorn, physa o dammsnäckor samt Hyallelor i alla.

I ett akvarium går det fiskar o rainbowräkor, förutom snäckorna. Det skall bli fler räkor framöver, wp o bp är vad jag helst vill ha, tycker wp är så läckra! 2 akvarier till är planerade…

Annars är det alla jordakvarier, men massa växter o fräsmt levandefödande fiskar.

Vattnet är mjukt stockholmsvatten, o antagligen surt dessutom… Växterna växer bra o fiskarna växer o ynglar bra.

Ett akvarium är min Hyalellaopdling så där bor inga fiskar.

Så ser det ut, en enda röra kan man säga :smiley:

Jag funderar på att köpa en kalksten till ett utav mina akvarium då jag har fått en massa posthorns bebisar och jag tror inte att kalken som redan finns i akvariet räcker till för alla. Dock så har jag även ett tiotal körsbärsräkor i samma akvarium så det jag undrar är om räkorna tar illa vid om man har kalkstenar, stämmer det?

EXTRA FRÅGA :wink:
Kan man ha i ett par små morots bitar hela tiden i akvariet eller blir vattenvärdena dåliga då? Morötter ska ju tydligen vara väldigt bra för färgen på snäckornas skal och eftersom att jag har många bebisar så vill jag ju gärna att dom ska få en härlig färg. Och tycker ni att man alltid ska ha en bit semester foder i akvariet?
Det akvariet är ju ganska nystartat så det finns inte så jätte mycket alger just nu.

Körsbär klarar sig bra med kalksten i karet. Du ska inte ha morötter i så det blir liggande mer än några timmar. Som du är inne på är det dåligt för vattenvärdena. :slight_smile:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Det går visst att ha morötter liggande länge om de inte är kokta, råa mororotsslantar tar lång tid på sej för att börja ruttna, mina får ligga tills de försvinner och det händer inget med vattnet.

Jag har ingen kalk i mina kar med postisar och här har vi väldigt mjukt vatten och kranvattnets Ph sjunker ganska snabbt i karen till den ursprungliga nivån som vi hade förr i Göteborg, det händer inget med skalen på postisarna, mina har jättefina skal även de som går hos mina bettor utan sand och bara lite växter och ett mandelblad. Jag tycker inte de verkar vara så kinkiga faktiskt, skulle vara för dina jordakvarium då att det drar ner Ph under 6:)

Snäckskal är bra, finns i stor pack på granngården eller i djurafären…

Snäckskal är bra, finns i stor pack på granngården (grövre för höns) eller i djurafären(fin kornigare för burfåglar)