Nu har jag gjort ett impulsköp…
Köpte några halvnäbbar, så långt hänger jag med men sen vet jag inte mer.
Säljaren kunde inget latinskt namn, och kunde inte se könsskillnad.
Men de skulle kunna leva på torrfoder, var rätt nya i Sverige och levandefödare.
Dom är ca 5 cm långa.
Någon som vet vad jag köpt och som kan hjälpa mig ge dem rätt skötsel?
Jag har 5 st ihop med galaxyrasboror, kardinaltetror, neongul rasbora, blå rasboror och fläckiga pansarmalar (samt en hel del äppelsnäckor).
Akvarium 250 l, mycket växter - de verkar gilla att ligga precis i ytan och vänta på mat. Jag ger dem JBL foder för nanofiskar och frysta bosmider.
Någon som vet vad det är för sort, om de är svåra att odla, ev speciella krav och hur man ser skillnad på könen?
Jag har haft sådana och visst är de lätta att hålla…
De äter typ allt som får plats i munnen: flingor, pelletts, fryst och levande…
Helt ytorgenterade är de till på köpet då deras simblåsa är stor och ger bra med flytkraft åt fisken även om de kan ta sig ner för att äta för att sedan flyta upp igen…
Mina är nog bara ungdjur för dom är bara ca 4 cm långa och 4 mm tjocka.
Just nu verkar dom väldigt lugna, har säkert 200 körsbärsräkor i karen i alla storlekar och dom sitter precis framför munnen på fiskarna utan att det verkar som om dom står på matsedeln.
Men blir dom för våldsamma får dom väl flytta dom till ett annat akvarium, det verkar ju deprimerande att mata dom med mina galaxyrasboror.
Embla
Ser helt klart ut som en Dermogenys, men jag är osäker på art. Har kommit in en del nya i handeln på senare år. Spelar nog ingen roll, de beter sig likadant vad jag vet. Tror inte de ger sig på annat än mindre fiskyngel som går vid ytan, som ovan, de är extremt ytorienterade. Inte direkta rovfiskar, mer insektsätare. Täckglas på, de hoppar lätt ur burken. Kan vara kräsna med maten, insekter ska vara en höjdare. Om man vill odla dem och hålla liv i stammen länge ska det vara viktigt med bra foder (enligt Pinter). Stammen degenererar tydligen lätt annars, dödfödda yngel med mera. En del Dermogenys ska trivas bättre med lite salt, men vad jag vet finns även rent sötvattenslevande arter. En specifik grej med dem är att de lätt skadar käken - blir de skrämda drar de iväg en bra bit och simmar då lätt in i glaset. Udda men rolig fisk, tycker jag.
Tack för ditt svar!!!
Jag hade idag precis gjort upp med zoo-affären där jag bor att de skulle få ta över mina “elaka fiskar”. Men innan jag packade dem slog jag på datorn och loggade in och läste ditt svar.
Så nu har jag ändrat mig, har kvar fiskarna och istället köpt hem en kultur med bananflugor.
Rätt häftigt att se när halvnäbbarna ligger som små gäddor i ytan och lurpassar. En bananfluga är precis vad de klarar att få ner och de verkar helt ointresserade av körsbärsräkorna som klättrar på växterna precis framför nosen på dem.
Jag hoppas så att du har rätt, jag är så glad i mina nya fiskar!
Embla
Hade bananflugor till mina Fjärilsfiskar och Bilfiskar, et är bra käk men tillslut började de med tiden att flyga inte så kul, men jag funderar på att köpa mej en startkultur till mina vansinnigt hungriga Kerritetror, kom hem med ett gäng dassigt färgade Körsbär igen och de försökte käka upp de minsta räkorna blev aldeles som galna, men räkorna var som tur var i största laget:D:D!!
Här behövs bananflugor, undrar om mina Boraras uropthalmoides klarar dessa små flugor med:scratch:
För att undvika att flugorna drar iväg kan man få ut ett gäng i en plastpåse, påsen lägger man sedan i frysen i fem minuter. Flugorna dör och flyger inte mer…
Kul att du gjorde dig omaket att skaffa flugor till dem - det är skoj att kika på när de klipper dem!!
Finns bananflugekulturer som är odlade på flugor med krusade vingar…
De kan alltså inte flyga…
Kolla med någon som har pilgiftsgrodor…de brukar ha koll på detta…eller terrarieförening…
Jag hade såna innan…när man hade en kultur av de som kunde flyga satt alla i taket och pilgiften hoppade om kring under dem…
Lite jobbigt att vara groda i det läget…
Tack o lov för tipset att jag skulle behålla mina näbbgäddor!
Dom har varit jättesnälla. De försöker inte ens anfalla mina kardinaltetror, galaxyrasboror eller mina andra små fiskar.
Kände att jag bara inte klarar av bananflugekultur och eftersom jag ändå föder upp syrsabebisar till mina ödlor har jag upptäckt att dessa är mycket uppskattade av näbbgäddorna och är i perfekt storlek!
I kväll när jag tittade simmade det två ca 8 mm långa yngel bland ytväxterna!!!
Jag är så glad!