Vad tycks? något jag ska ändra på?

Tänkte bara se vad lite mer erfarna räk folk än jag tycker om detta? då jag inte vet mycket…
I karet går det WP och snart Körsbär… och lite blandade äppelsnäckor…

Vad tycks om inredningen? något jag ska lägga till ? ta bort?

personligen hade jag nog försökt att döja doppvärmaren.
Sen behöver du verkligen den till de arterna?

Den är inte ikopplad:) hade otroligt kallt i våtrummet för ett tag sen så använde den då. nu ligger vattnet på 24-25 grader utan den:) så den är av sen en vecka tillbaka men sitter endå kvar då jag märkt att visa av räkorna diggar att sitta på insidan av den

Ser du dina WP när de sitter på den grusen?
Personligen skulle jag kört svart grus, då färgar körsbärsräkorna ut bättre och WP syns på ett helt annat sätt.

WP är det white pearl?

Korsar de sig inte med körsbär med ett kanske inte så bra resultat?

Kan du inte hitta på en annan “sittpinne” till räkorna? Jag skulle ta bort den om det vore jag :smiley: !!

Jo det stämmer, du skall inte blanda de här sorterna. Då har du snart varken den ena eller andra sorten kvar utan bara en massa brungrå räkor.
Här har du en korsningstabell som är bra.

http://www.blue-tiger-shrimp.com/blog/w … e_v1.0.pdf

Satan skrev precis långt men det skickades tydligen inte:S så ja börja om gör rätt:)…

Doppvärmaren är borta:) . Svårt att bli nöjd:s

Men ja “pinne” ska fixas… Äppelträd e det farliga ämnen i dessa grenar? har ett otroligt stort äppelträd i trädgården tänkte knycka någon pinne där och ungstorka… Om det går att köra med äppel i karet?..

Svart grus absolut… Bra sådan? som man inte behöver behandla mot massa gifter var finner jag det?

Det blir ju massa klödd för djuren som lever där i nu om jag ska riva upp allt o lägga ny sand?

Wp och körsbär bortglömt

Kan jag köpra WP och CR i det karet då? … så kör jag Körsbär i ett och CB i ett:)…

Vad lägger ni i karet för “mat” som ni verkligen ser att era räkor äter mycket av?

De korsar sig inte så visst det går bra.

Om du har möjlighet att fånga upp WP så skulle även jag flytta dem till ett kar med mörkare bottensubstrat (du ska starta ett kar till?) Min sambo har haft WP med ljust underlag och de kom inte till sin rätt då.

Annars tycker jag det ser ut som räkor kan trivas bra i ditt akvarium…

Lycka till!

Edit: ibland när jag tagit hem nya räkor har det tagit ett litet tag innan de verkligen flockas till maten så ha tålamod och mata inte för mycket. Titta in i www.ebishop.se efter kvalitetsfoder och på samma gång gynna killen som dragit igång denna sida.

Det blir att jag köper svartgrus… Ska bara hitta en bra någonstans så får jag ta ut djuren… Hälla allt vatten i en spann byta grusen plantera om och slänga i allt vatten igen.

Erfaren? Äppelträdsgren? kan jag köra på det? rätt akut då jag håller på med lite möblering nu

äppelträd ska du vara försiktig med, det finns säkert mycket i det som så småningom kommer ut i vattnet. Dessutom ruttnar den säkert efter en tid.

Det viktiga med svart sand är att den inte är färgad utan naturligt svart.

WP och CR fungerar även om jag inte skulle blandat dem. Men jag vet en del som har flera olika sorter i samma kar. Även Cherry och CB fungerar i teorin :slight_smile:

Jag kör med mat från ebishop. Räkorna är verkligen tokiga i “excel” och "Mosura Specialty CRS "
Även spirulina är bra för dem emellanåt, det finns både som flingor,sticks och pulver. Kolla bara så det är så koncentrerat som möjligt.

Lutar åt att det får bli en snabb sväng till djuraffären imorgon … svartgrus som inte är färgad och någon “pinne” Men Men WP är ingen räka jag ska odla på så dom går liksom bara i Detta karet som jag i grund odlar äppelsniglar i… Så tänkte jag efter som jag inte ska odla på WP och Körsbär så kunde dom ju gått tillsammans. Men icke … vill ju endå inte få någon brun avkomma fast jag inte ska odla på dom. Utan min odling sker i andra kar med CR CB

E det bara wp som inte “diggar” ljus grus?

Egentligen är det väl bara att du inte får några kontraster mellan räka och botten. Kanske även att den "färgar ut lite bättre mot mörkt men det vet jag inte.
WP smälter för bra in mot ljusbotten…

Atans nu e jag helt hajjjjj på svart sand… Men hittar ingen vettig i närheten av där jag bor.

sen det med pinne att sitta på, skulle det inte funka med en rot av något slag? finns en del att välja på tex Red Moore roten spretar ganska bra och ser bra ut. man måste dock tynga ner den lite innan den sjunker av sig själv.

Jag har kattsand i mina kar utom 1 men där ska det vad det lider bli ändring på det. Jag försöker få en så naturlig miljö i färger för räkorna, tex så exponerar jag inte mina Kardinaler med en massa vitt grus och kalksten, de verkar gilla en mörkare tillvaro och dom sitter gärna och plockar på kolstenarna i karet. Samma hos mina Snöflingor, de gilar inte heller att bli för exponerade, visa räksorter blir stressade av för ljusa miljöer och det finns säkert de som inte gillar mörka miljöer heller. De räkor du har är ju av de lätta sorterna så där spelar det nog mindre roll, du kan ju bara lägga svart grus uppe på den vanliga sanden :smiley: !!
Sittpinne behövs ju inte, det var bara jag som råkade skriva så inom sititatstecken, men om du vill ha något som de kan sitta på så rekommenderar jag dej att köpa en passande mopanirot :smiley: !!

Hornbach i Malmö har, ligger vid infart Toftanäs om du kör mot centrum på ringen. (busenkelt att hitta dit o du slipper köra inne i Malmö)

Har du tur så jobbar en viss “Redbeesnubbe” den dagen och du kan då få svar på vilken mörk grus som funkar. Passa på och köp nån rot med, de är riktigt billiga där.

Sen tycker jag du skall ha mossa i mängder i ditt kar, finns inget räkor uppskattar mer.

Hornbach i Malmö har, ligger vid infart Toftanäs om du kör mot centrum på ringen. (busenkelt att hitta dit o du slipper köra inne i Malmö)

Har du tur så jobbar en viss “Redbeesnubbe” den dagen och du kan då få svar på vilken mörk grus som funkar. Passa på och köp nån rot med, de är riktigt billiga där.

Sen tycker jag du skall ha mossa i mängder i ditt kar, finns inget räkor uppskattar mer.[/quote]

Ja då via dom jag beställer mina kampfiskar…
Mossa är där i överslag redan:)