Vad tycker ni om detta

så här o pluss massor med växter till mina panda pansar malar

Blir bra men jag skulle sätta något bakom karet så inte väggen lyses upp med:)

Jag håller med föregående talare :slight_smile:

Men du ska väl ha växter i det antar jag?

Personligen tycker jag att det ser bara onaturligt och konstgjort ut!:roll:
Jag skulle ha naturfärgade stenar och mer utspridda, och så trärötter med mossor och ormbunkar på.

Thaifighter

Innehåller inte kiselsten något som inte är så bra, har för mej det.

Även med växter i ser det bättre ut med en bakgrund.

detta är sten som ja plockat i ett stenbrott …

som ja skrev så ska ja ha i massor med växter …

onaturligt … hur menar du? ja tänkte ja skulle sätta i mossa imellan stenarna så de växer runt allt

bakgrund kommer … men vet ej vad ja ska ha för sort

Han menar nog på att kiselstenarna inte stämmer så bra överens med bottensanden då sanden är rätt mörk:)

jo så sätt … men med lite rolig mossa så tror ja de blir häftig effekt

och hittar inget angående att dom skulle vara giftiga … pluss att dom e kokade jättelänge tror ja kokade dom i 6 omgångar

“Smaken är som baken”, tycker du att det är snyggt med en hög vita stenar inslängda i en hög i en hörna så skall du givetvis ha det så, men du frågade vad “vi” tyckte och jag sa bara min mening!:roll:
Själv gillar jag nånting åt det här hållet med mycket växter
… bara som ett litet exempel på min smak! :wink:

http://www.redbee.se/album.php?albumid=620&attachmentid=16509

Thaifighter

ok ok … nu när ja tittar mer på akvariet så har du rätt… men i mitt huvud tänkte jag stenrös hmmm o en grotta i det … men något tips på färg på sten då ?

Vad är det för belysning du har?

aquel deco light led

det där va ju bara grymmt fint…

Vita stenar tycker inte jag passar i ett sötvattens kar, går man ut i naturen och tittar i en bäck, så är det mesta mera mörkt färgat i olika bruna/gråa/svarta nyanser, passar även med vanlig röd granit eller grå gnejs.
Gå ut i naturen för att få lite inspiration, men akta dej för alunskiffer och flinta, som kan innehålla kerogen/petroleumoljor resp kisel och kalk.
Det gäller att efterskapa naturen så mycket som möjligt, för både räkornas/fiskarnas och vårt eget nöjes skull!:thumbs:

Thaifighter

Jag håller med där till fullo, ett kar ska se så lik naturen som möjligt för att vara snyggt, här åker det inte i något som inte hör till ett vattendrag naturligt:)

Karet i mitten ska snäckskalet bort och det till höger ska stenen med anubiasen till höger mera för att dölja röret till bottenfiltret tycker det är fult när det syns:)

Detta är också några exempel på inredning av sötvattenskar:=

Okej okej … uhm … tips på växter ? Lättskötta men snygga

Du ska akta dig med att plocka vad som helst - det handlar inte bara om att koka dem för att få bort smuts och mikroorganismer, utan det faktum att vissa sorters sten avger salter och mineraler till vattnet, ibland med dödligt resultat för invånarna i karet genom förgiftningar, rubbningar i vattenvärdena etc.
Man bör läsa på innan man plockar stenar hur som helst. Jag plockade själv men har turen att vara bekant med herpetolog/akvarist som är utbildad geolog som hjälpte mig att avgöra vilka som är ofarliga :stuck_out_tongue:

Kiselsten är ofarliga att ha i ett akvarium.