Vad triggar räkor till lek?

Det har nu varit lugnt ett tag i karen med både skalömsning och framför allt lek och jag undrar vad som triggar leken. I den naturliga miljön så är våren och ökad vattengenomströmning en orsak men det finns naturligtvis fler faktorer som spelar in.
I karen mina så blir leken mer spontan upplever jag och tidigare när jag bytte ut en fjärdedel vatten varje eller varannan vecka så kunde det vara den förlösande faktorn. När sedan några namnkunniga här på forumet berättade att de sällan byter vatten och ändå får lek så undrar jag vad som är bäst. Efter att ha provat detta så ökade skalömsningen men leken uteblev.

Mina vattenvärden är ganska optimala med temp på mellan 22-23 grader, pH stadigt 6,2–6,3, GH 6, KH 1,
Osmos renat vatten med tillsatt GH+ salt med EC på 300 microS/cm eller 150 ppm. Räkorna får varierande föda av hög kvalité och soil att trampa på samt mycket mossa att beta i.
Är leken kanske bara normal någon eller några få gånger under en räkas liv. Ja jag kliar mig i huvudet för jag har definitivt inte svaren.:scratch:

Intressant fråga, tror att vi all har ställt oss den frågan och vet inte om det finns något bra svar. Vet att det finns vissa hormon preparat men har aldrig testat dessa och tror att det är fel väg att gå.

Själv har jag testat att sänka/höja vattentemperaturen samtidigt som man ökar cirkulationen och syrehalten i akvariumet. har funkat ibland men det kan ha varit en tillfällighet. Får hoppas någon annan har en bättre idé!

Spännande diskussion och jag är nyfiken på vilka tips som kommer in. Själv är hör jag definitivt till nybörjarna men har haft tur märker jag. Mina räkor går i princip med rom konstant och jag har stor överlevandegrad på yngel. Jag ser alltid en ny hona med rom efter en skalömsning. Vet inte om det är samma räka men har funderat på om skalömsning har något med rombildning/befruktning att göra? Jag upplever att färre vattenbyten (max 20% per vecka men hellre 25% varannan, var tredje vecka) ger bättre resultat i vissa kar men inte i andra och har börjat fundera på om det har med vattenbytet eller möjligen med arten i respektive akvarium att göra. För att ge ett exempel så får jag högre reproduktion bland mina blå tigrar om jag gör få vattenbyten. Mina Sakuras och verkar inte bry sig nämnvärt om det sker ofta eller sällan. Kan det ha ett samband eller inbillar jag mig bara?

Skalömsning är ett måste för att hanen ska kunna befrukta honan då annars det gamla skalet utgör en barriär.

Jag har inga problem med körsbär eller Sakuraräkor men crystal och då i synnerhet de högre graderingarna, typ TaiwanBees, är det jag undrar över. Vissa här på RedBee byter vatten ofta medans några byter sällan eller rent bara fyller på de som dunstat.

Eros spray har jag provat men jag har haft några dödsfall under den behandlingen sedan tidigare och vågar inte testa mer om det nu har något samband, vilket inte är säkert.

Jag byter ca 10% vatten varannan vecka. Det har fungerat bra så här långt och honorna som är könsmogna går med rom i stort sett hela tiden.
De har väl inga direkta mönster när de leker eller reagerar något annorlunda vid vattenbyte (blir lite mer aktiva ett par dagar kanske). Utan när honorna har rom i nacken efter de släppt en kull så parar de om sig bara ett par dagar senare, förutsatt att de har rom i nacken, annars kan det ta lite längre än en vecka efter för dom att bygga upp.

Jag hade både CR smileysar och taiwan bees i samma kar tills för bara några veckor sedan. Något jag då märkte var att när smiley hanarna flyttades så blev de tre-fyra taiwan bee hanarna som är kvar ganska loja (det har varit kaos i karet när en hona har ömsat tidigare). Hade en CB hona som ömsade för ett par dagar sedan, hon hade tydligt med rom i nacken men inga hanar var efter henne. När en hane till slut kom nära henne, kanske av en slump, så kastade han sig på henne (så hon måste ändå ha varit redo för lek). Men då hade det gått några timmar sedan hon ömsade, vet inte om det påverkade det men hon fick aldrig någon rom i buken… Hon har dock kvar all rom i nacken… :scratch: Så nu känns det som att det var smiley hanarna som triggade taiwan bee hanarna tidigare, för inga värden eller något annat har ändrats på sen tidigare när de också var lika galna.

Dykt upp fler tips ni kör med för att “trigga igång” räkorna? :slight_smile:

Fick babyboom i december och runt 60-70 yngel nu, men mina vuxna räkor har inte parat sig sen omkring oktober/november.

Låter jag karen vara ifred så leker räkorna oftare, d.v.s. mindre och mer sällan vattenbyten, ger mer räkningar i mina kar.

På bild en PRL hona som snart ska släppa sin rom.

Jag har har de 2 senaste åren märkt att dec-februari är det i princip inga honor som går med rom. Nu först har de börjat para sig igen. Tempen i mina kar har de senaste veckorna gått upp ett par grader om det kan påverka.

Grymt snygg räka förresten och bild:thumbs:

Har undrat lite samma själv. Flyttade mina körsbärsräkor till två akvarier och i det ena karet har de färgat ut men ingen hona har gått med rom av det jag sett. I det andra karet har jag sett en hona med rom men de har knappt färgat ut och är mer åt det gråa hållet vilket känns lite konstigt. Vad kan man göra åt det tror ni?

Tack för det men honan är ättling till dina PRL räkor så det är du som ska ha en eloge!:wink:

Jag fick ett strömavbrott och tempen var nere på 16 grader och vände.
Efter det så har i princip alla könsmogna honor gått med rom.
Har normalt 22-23 grader.
I avhandlingen från HK står att C. cantonensis leker först då tempen går över 20 grader.

Tror ni att räkorna har nån slags vinterpaus när det kommer till parning? :slight_smile: Med mina har det inte hänt något alls sedan november/december.

JenL nämnde också det i ett mail att räkorna har som en vinterpaus och är lite tröga.

Upplever ni samma sak?

Japp. Samma här. Undrar om det för lite dagsljus? Även om vi har belysning i akvarierna så kanske det behövs riktigt dagsljus också?

Tror inte dom har vintervila.
Mina sulawesi har hållit igång och haft rom hela tiden sen sept.
Sen cb cr cr-prl BB och golden. Både räklingar och rom för fullt.:wink:
Men i somras var dom lätträknade. Antingen hade dom inte fattat vilken årstid det är.
Eller så hade jag fattat för lite:lol:

Jag upplever också att det är en vinterpaus. Jag upplevde ökad aktivitet när jag skruvade upp temperaturen i rummet men ingen lek ännu. Kanske är vårsolen som triggar. För att vara i princip hjärnlösa så är räkor nyckfulla djur :smiley:

I naturen har de helt klart vintervila.
Jag har LCD termometer till mina räkkar och den mäter min-max temp.
Brukar vara 1-2 graders sving mellan dag och natt. (dvs 21-23)
Tror det är nyttigt att ha lite långsam variation så att de blir lite “stressade”.
Kör inte med termostatstyrd doppvärmare.
Kan vara så att temperaturen på natten går under runt 20 i karen nu på vintern
och då blir de helt ointresserade av lek. Har ni mätt den?

Tar upp en gammal tråd! efter jag har läst detta så tror jag att jag kanske ha samma "“problem” då lek verkar uteblir nu när det är vintemånader. ingen riktig lek på snart två månader, och innan för ca 3 månader sen så lekte dom nästan varje dag. och alltid flera honom bar rom samtidigt… och nu dagsläget inga då sista släppte sina för några veckor sen! kan det ha med vintervila måntro?

Mvh Micke

Jag upplever samma sak! Inte hänt ett dugg på 2 månader nu. Innan dess var det full fart och man kunde skymta räklingar lite här och var.
så någon slags vinterpaus är det allt.

Sådär ja, nu börjar räkorna gå med rom igen! ÄNTLIGEN!