Vad räknas som nano?

hej på er alla kunniga!

Jag har snurrat in mig helt på nano och tycker alla dessa mindre akvarium är väldigt häftiga.
Sen att man snurrat in sig på just nano har mycket med att jag söker en 1a och kommer då ej ha så mycket plats för stora akvarium.
men jag har lite frågor om just nano för nybörjare.

Vad är max antal liter på en burk för att det forfarande ska klassas som NANO:?:

Vad har ni för tips till mig som nybörjare i just nano världen:?: (har bara haft lite större akvarium innan)

Jag har blivit rekomenderad att köpa någon bok om nano men vet ej vad en heter. någon som kanske vet vad som finns:?: måste stå på svenska i den/dom.

jag vill helt enkelt ha alla tips ni kan ge mig samt ser gärna lite bilder på olika nano akvarium i olika storlekar.

Och hur fungerar det med filter, belysning osv i så små akvarium:?:

Mvh

Mellan 10-40 l anses nog vara Nano, sedan under 10 liter så kallas det Pico.

Jag har aldrig läst någon bok om Nano och annat. För mig är det som vilket akvarium som helst, det enda som skiljer från ett nano mot ett stort. Det är att man behöver byta vatten betydligt oftare. Samt att ju mindre akvarium. Desto mer jobb blir det att hålla koll på temperatur, vattenkvalitet m m.

De vanligaste Nano brukar se ut som kuber, men de finns i andra format också. Du har Dennerle, Aquael, Zolux, Aquatic Nature Cocoon, Fluval osv.
Jag tror att Dennerle samt Cocoon är populärast då de har att ett helgjutet akvarium. Så det blir lite välvda hörn och inte fogade hörn som på vanliga akvarium.

Zolux och Aquael är oftast lättast att hitta i vanliga butiker. De brukar oftast levereras som färdiga paket med filter, belysning m m. Det finns ytterfilter, innerfilter och “ryggsäcksfilter” som är anpassade för Nano. Det som kan vara bra om du byter ut belysningen som följer med. Är någon slags belysning som inte avger massa värme.
Värme kan bli ett problem i så små akvarium.

Har du funderat över vad för invånare du vill ha? Eller ska det vara växtakvarium?

hej

en bok som är ganska ok är http://www.backtonature.org/nanoaquarium.php

Tycker kanske att boken har lite väl kort info om arterna i boken…men helt ok den finns på svenska .
Har alla böckerna i Back to nature serien och det med kort info går som en rödtråd (fast jag köper de ändå)

Man säger ju att max gränsen för att kallas ett nano kar går vid 40 liter fast alla är ju inte ense om det då :wink:

Filter jag använder (mest just nu) är Hang-on filter som jag har en lite större bit blå matta på insuget(ökar filter volymen och hindrar små räkor att hamna i filtret) har även tagit på matta inne i själva filter kammaret.
Det funkar hur bra som helst.Vara noga med vattenbyten man har ju väldigt liten buffer om något skulle gå snett.
Läs Filtreringsens ABC här på Redbee http://www.redbee.se/content.php/14-Filtreringens-ABC håller på att testa JBF som beskrivs där…ja vad det är ser du när du läser :wink:

Nu blir det att åka på jobbet :slight_smile:

ha en strålande dag

mvh kjell

Vad jag ska ha i har jag inte riktigt bestämt mig för det tar jag lite mer som när man väl kommer till den punkten.

Jag är bara i planerings stadiet ännu.
Men jag vågar inte köpa på mig någon burk ännu då jag ej vet hur planlösningen för nästa lägenhet ser ut.
men har tänkt på en sak och det är att inhandla lite akvarie prylar när man hittar billigt som tex: riktiga bakgrunder, bottensubstrat, filter etc

Jag hittade ett hörnakvarium som skulle va lite colt att ha.
det ligger på ca 40L, och blir ju några liter mindree om man trycker ner en bakgrund och gömmer filter bakom det.
eller vad tror ni om det?

finns det någon bra SVENSK sida som har billiga akvarie prylar samt akvarium? förutom pwss.se

Vad jag förstår så kan man bygga ett riktigt ordentligt filter bakom en bakgrund. Om det finns plats. En cirkulationspump och sedan bara trycka i massa filtermaterial.

Hmm av svenska sidor för just akvarieprylar så har jag nog bara erfarenhet av:
Guldfisken.se - Har allt möjligt, otroligt snabba och fördelen som jag ser. Är att de faktiskt visar foton på stenar och rötter man kan köpa.

Har som tur var en stor akvariebutik i närheten av jobbet, annars om du vill ge utländska sidor en chans så är Zooroyal.de väldigt billiga på utrustning. Dock ca 100kr frakt.

utländska sidor ger jag gärna en chans bara man har någon att ta hjälp av fall man ej fattar så att säga :wink:

Ja bakom en bakgrund kan man få rejält med filtervolym.
om jag skaffar ett hörnkar kommer det bli slim bakgrund sen filterkammare i hörnet.

Varför inte lägga ut en annons ? ônskar att köpa !
Då kan du få tag i kompletta kar till bra pris.

Så mitt råder lyder… Lägg en annons här på forumet http://www.redbee.se/forumdisplay.php/38-%C3%96vrigt-k%C3%B6pes

• kolla blocket .se

sparar en del kronor på det

mvh kjell

sant det kjell men då har man ingen garanti på att sakerna funkar felfritt :wink:
sen är utbudet där jag bor väldigt lite då det ej är så många som har akvarium som hobby tyvär :frowning:

men man måste börja i någon ända :wink:

vad rekomenderar ni för bottensubstrat?

Beror på vilka räkor du tänkt dig, vissa vill ha lite surare vatten och då är soil bra. Använder själv ett grus som kallas för polerat svart grus som imazo säljer. Familjen neocaridina trivs bra o ynglar av sig hela tiden. Men den grusen är ju ph neutral.
Kan lägga upp bild i eftermiddag

Finns kompletta nano kar på 80 liter att köpa också :slight_smile:

Sent from my iPhone using Tapatalk

:slight_smile:

Jag använder sand från visteflo …inte så enkelt att veta vad det är…jo det är ett vattendrag här nära där jag bor på Rolvsøy Fredrikstad.

Det blir ett naturligt utsende på sanden med flera storlekar på sand grus små sten.( koka det först).
Ser ut att funka helt fint :wink:

sett att många använder sig av något som liknar lecarkulor men är mycket mindre och alla är runda.
dom jag sätt har haft svarta eller oranga. vad är det?

Kan vara Shrimpsoil, ECS eller kattsand(?)

kattsand:scratch:

låter intressant. vart hittar man det?

COOP…

Nja jag tror inte man hittar 80 liters nano kit på Coop.

Vad jag vet så finns det bara i salt vattens akvarie.
Men karet är så jäkla snyggt så jag hade lätt kunnat använda det som sötvatten med , Aqua medic blenny heter det

Jätte snyggt inget tvivel om det men knappast något lågpris alternativ…men som sagt vacker…men man får många Nano kar för det priset såg det för 3 700 Nok

http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=105&pageId=859

Eller så har man tur att hitta det billigare begagnat :), det är tyvärr så det snyggaste är inte billigast , ta ett exempel aquael shrimp set 30 liter, kan man hitta nytt för runt 500-600 kr… Men det är ju också otroligt fult. Medans man kan lägga x antal mer och få mycket snygga. Eller om man vet sina mått så är det inte så dyrt att special beställa ett nano kar

Blenny finns för runt 3000 SEK nytt också