Har suttit och läst och kollat lite på olika sulawesiräkor och kommit fram till att de verkar vara rätt känslig så funderar på om alla är lika känslig eller om det finns någon som är “lättare” än andra?
Kardinalräkan är ju riktigt läcker men verkar vara svår att få hem levande
Sedan så undrar jag om man måste beställa den privat eller om det brukar finnas hemma i djuraffärerna, Imazo och akvarielagret verkar vara två som har möjlighet att sälja till butikerna.
Bor ju lite dumt till så misstänker det är svårt att få skickad till norr (Jämtland).
Sedan i vilken prisklass ligger dom i, har inte lyckats hitta någon tråd där det står än
Ja du
Att skicka dom är inte att rekommendera, kolla med Rikard han har försökt.
Det besta är om man kan hämta dom hos nån som odlar dom, annars kan du testa och beställa genom din zoo butik
Det som är bra är att dom ska vara levande när du hämtar dom, sena är det upp till dig, man brukar ha en vecka garanti
Caridina caerulea “blue morph” skulle jag gissa är den “lättaste” sulawesiräkan som figurera i handeln nu. Ganska billigt räka 50-60 kr i handeln. När jag scannar utländska forum samt de här på redbee som har dem så verkar de föröka sig bra och att räklingarna växer fort, vilket inte kardinaler gör.
Imazo är grossit som väldigt många butiker handlar av, säkert nån i Jämtland också. Ibland har även akvarieteknik en del inne. Alltså fråga runt på dina lokala butiker vilka grossister de använder eller be dem handla från Imazo/akvarieteknik. Det Arek var inne på är ju att du inte riskerar att betala för dödsfall i transporten till din butik utan då reklamerar bara butiken räkorna, så de riskerar inte heller nåt, bara grossisten.
Kardinaler är nog snäppet lättare än c. spinata. Kardinaler i butik 120-150 kr privat 80-100. C.spinata något mer.
Testa sulawesi - jag är i alla fall såld på dessa.
Varför är du sugen på ett 20L för, det är väl bättre med 30L och då vet du att de får plats också och att det inte blir för trångt, du får ju räkna med att det kan bli tillökning i karet med:D!!
30L är ju knappast ett stort kar…eller:???
nä 30L är inte stort alls när man har både 20L och 30L karet från aquael framför sig så är det inte mycket skillnad skulle satsa på 30L om jag vore du det är lättare att hålla bra värden i ett 30L med:)