Vad behövs egentligen?

Jag har haft akvarie ett tag och inte använt mig av några vattenberedningsprodukter eller så och det har fungerat bra i många år. men nu så har jag fått lågt pH och det har drabbat mina posthorn. Köpte mineralsnäckor och det har höjts igen. Men vad jag nu undrar är vad behöver man göra för att hålla vattenvärdena stabila? Jag bytar ca 10 % av vattnet 1 ggn/veckan.Det finns ju en uppsjö av medel för än det ena och än det andra, vad behöver man egentligen för att nanoakvariet ska må bra? Nu mäter jag pH med vanliga pHpappersremsor, behövs det ngt mer avamcerat sätt att mäta på?
Sen skulle jag tacksamt ta emot tips på böcker om just Nanoakvarier som handlar om skötsle och även om det finns litteratur om invånarna som kan bo i dem:)

Back to Nature har en Nano-bok. Jag tycker att den är noga o visar i steg oxå för nybörjare.
Janne J har “hotat” med en bok, tror tyvärr inte att det är aktuellt än.
Vad man använder är ju en smaksak…
Har inte själv nano-kar, mitt minsta är 54L.
Så kan ju inte skriva av egen erfarenhet där.
Använder Easy-life flytande filtermedia… är räkanpassat vid vattenbyten.
Har själv dropptest på ph,et då sticksen inte var så bra/visade rätt härhemma…
JBL heter märket, kostade ca 90 kr på www.tropicstallet.se Går från 3- 10 i 0,5 skala. Är 80 mätninger(står på paketet.)
Finns ju andra märken oxå…

Tack för ditt svar, googlade boken och den verkar faktiskt bra! Det blir nog till att införskaffa en sådan.Kanske ska skaffa mig en sådan phmätare istället, man vill ju veta att det är rätt värden man får fram!tack för tipsen:thumbs: