När jag fick hem mina gröna babaulti igår så var det med en liten räka. Som jag ju trodde var en unge till dem. Igår var den rätt färglös när den kom men idag är den orange.
När jag fotat den nu så ser jag att det ser ut som en helt annan sort än babaulti.
Någon som ser vad det kan vara?
Fast om du kollar på en dark green yngel så liknar din faktist den 6e bilden från petshrimp. Vuxna babaulti/dark green har ju en jätte lång rostrum på huvudet men ynglarna verkar ha korta.
Ja titta, det har du faktiskt rätt i. Det var just det med så kort rostrum som gjorde att jag var SÄKER på att det var en annan sort.
Någon som har någon aning om hur länge de orangea ungarna är orangea??
Nu har jag ju haft dem i 4 veckor och den orangea är inte grön det allra minsta, inte heller har den fått något längre rostrum. Men vuxit det har den. Så nu har jag en stor orange bland alla gröna… Själva kroppen är lik de gröna mer än några av de andra räksorterna jag har men huvudet är inte likt alls. Kort rostrum, svarta ögon, bredare mellan ögonen.
Ska se om jag kan få till någon ny bild på den.
Edit: Ser nu när jag fotat att den visst fått längre rostrum. Nu är det ju inte helt skarpa bilder i början av tråden. Men det är samma räka för ca 4 veckor sedan och då var rostrumet i princip obefintligt och defenitivt inte taggigt. Nu på bild ser den inte så olik ut mot de gröna. Ja förutom färgen på kropp och ögon då…
Här är bilder. Överst den mystiska orangea räkan.
Sen en grön hane, en grön hona och sen en körsbärshane…som jämförelse bara.
Hann läsa någonstans på Internet att dark green räkorna bara skulle vara orangea första veckan.
Så var är det här förnågot??
Den där ungen ser mer ut som körsbär
Fast nyansen på den gröna ser mer ut som Caridina cf babaulti green än Dark green. Dark green är verkligen mörk grön, medans den andra gröna är mer som neon grön. Tror nästan tyskarna kallar de för neon green har jag läst nånstans.
Har den förresten ett band längst ryggen. Dark green skulle iaf inte ha nåt band.
Den är inte riktigt lik körsbär heller. Men jag tror nog inte det ska bli någon gröning av den.
Fast enligt de bilder jag sett på dark green så har de ju ett smalt band på ryggen i sitt mönster. (som mina) Medan babaulti green har en riktig vit bred stripe (som körsbär och blå). Kanske är det någon korsning jag har. Hehe. De är köpta som neocaridina babaulti…vilket ju inte finns…så…
Snart borde det väl vara dags för de första ynglena att kläckas i alla fall och då får man väl se ifall de är gröna eller orange.