Uppsala akvarieförening - UAF, Äntligen möte igen ;)

Uppsala Akvarieförening hälsar välkommen på månadsmöte nu på onsdag 21 september!

Nu är det dags för en ny spännande termin med föredrag och vi är stolta att först ut presentera den stående favoriten Niclas Kolm, som kommer att prata om
Hjärnans ekologi hos fiskar
från David och Goliat hos Kanadensiska laxar
till den isländska spiggpappan, en ny världsrekordhållare
Mötet börjar 19.00 på biotopia och det kommer givetvis att vara fika, auktion och lotteri! Alla är välkomna:thumbs:

Ses där!

Kanadensisk lax
Pm:a gärna om ni undrar över något!
Mvh Sanna

Kommer ni imorgon?

Alla är välkomna, gå gratis och prova på om det är något för dej. Det kommer många spännande föredrag i höst och även en workshop när vi gör saker i lera till akvarierna.

lite långt att åka annars hade jag tittat förbi

Jag kommer :thumbs:

Jag kommer oxå:P.

Tips. Alltid bra att köpa växter/mossa på akvarieauktioner.

Oftast är priserna låga och växterna innehåller inga gifter så de kan relativt snabbt gå ned i räkkaren.

Annars kan jag tipsa att Arken Zoo Uppsala säljer 4 växter för 99kr denna vecka (tom Söndag 25Sept )

Djurmagazinet(?)…de nyöppnade i Stenhagen , bredvid coop/rusta sålde Anubias Varegated:shock: (55kr) så en sån ligger i vattenbad hemma

Fått förhinder…en riktigt rolig kväll på er alla ändå.

UAF hälsar välkommen till månadsmöte
onsdag 19 oktober kl 19:00 i Biotopia

Program:
Nanoakvarier med Sanna Karlsson
Sanna är en av Sveriges främsta räkodlare och har stor kunskap om hur man skapar och sköter nanoakvarier. Nanoakvaristik är en av de senaste trenderna inom hobbyn och handlar om små akvarier. Under föredrager berättar hon om vad man behöver tänka på och tipsar om lämpliga växter, inredningar och djur som går att hålla i dem.

Vad är SARFS odlingskampanj
Mattias Wacker har utsetts till ansvarig för odlingskampanjen i föreningen. Han berättar kort vad kampanjen innebär och hur du gör för att registrera dina odlingar.

Tippatävling med Jan Olofsson
Så var det dags igen för den populära tippatävlingen! Jan har botaniserat bland sina fiskfrimärken och kommer med nya kluriga frågor för alla.

Och självklart: Fika, auktion och lotteri.

Övrigt
-Akvariets Oscar
SARF ordnar varje år tävlingen “Akvariets Oscar”. Där priset går till en person som gjort något för hobbyn under året.
De har endast fått in tre förslag för i år och därför förlängt anmälningstiden till den 17e!
Läs mer och se tidigare års motiveringar här http://www.sarfakvarist.se/SARFOscar.html

-Kom med på storauktion på söndag
Se tidigare utskick och hör av dig till Rebecca.

Väl mött
Styrelsen genom Rebecca

www.uppsalaakvarieforening.se

:smiley: Nu fick jag mycket att leva upp till, Det blir många fina bilder på prisvinnande aquascaping och tips på hur man aquascapar.

Östersjöns levande skatter
Föreläsning och bildvisning med Inge Lennmark

Uppsala Akvarieförening och Uppsala Fotografiska Sällskap inbjuder till föredrag och bildvisning om det fantastiska livet i vårt närmsta hav! Den legendariske undervattensfotografen Inge Lennmark visar otroliga bilder från sitt projekt om Östersjön och lär ut tips och trix för hur han gör för att ta så otroliga bilder. Fika till försäljning, UAF har auktion på hemodlade fiskar och växter, UFS bjuder på bildvisning med temat “Vatten”, m.m.

Tid: Onsdagen den 16e november klockan 19:00
Plats: Sverkerskolan på Sysslomansg. 34, Uppsala.
Entré: Medlemmar i UAF gratis, övriga 50 kr.
Läs mer: www.uppsalaakvarieförening.se eller www.lennmark.se
Välkomna!

Bilden visar en hornsimpa

Hur blir det för dom som är nyblivna medlemmar, jag har ju inte fått mitt medlemskort än. Tänkte på att det kostar 50kr för ickemedlemmar och det har jag inte lust att betala när man precis betalat in 180kr. Snål jag vet :wink:

Jag har en lista med mej på alla medlemmar, + ditt medlemskort. Det är alltid någon som har glömt sitt kort så det går bra i alla fall. De som betalt medlemsavgift för 2012 går såklart gratis:D
Mvh Sanna
-Kassör i UAF

Låter bra det, ses på Onsdag då.

Ja det var helt klart intressant föredrag.

Sen vart man spontanägare till 4:a nya betta splendens :). Auktioner är inte bra för spontanköp verkar det som :wink:

Workshop med lera, onsdag 14 december!
Vi kommer att vara på Biotopia och börja klockan 19:00. Först kommer Sanna att hålla ett litet inspirationsföredrag där hon visar vad man kan göra av lera till sitt akvarium. Därefter är det bara att hugga in på den
snygga, grå och akvarievänliga lera som vi har införskaffat och göra grottor, gurkkrokar och annat spännande!
Föremålen kommer att brännas i föreningens regi, så att de blir klara i tid för jul.

Lotteri och auktion som vanligt, kanske någon julklapp att fynda?

Dessutom har vi julklappsuttdelning, tag med dig något inslaget för ca 30 kr (behöver inte vara akvaristiskt).

Ses snart!
/Styrelsen

Nu ska det julpysslas :mrgreen: till Akvarierna.

Ses ikväll. Tar med lite elefanter, dvs Tylomelania (ej oranga) till auktionen.

MrX och Bladet kommer oxå.

Hoppas Sanna har hittat lite “vettig” inspiration.
Har hunnit spana lite i olika Zooaffärer.
Personligen gillar jag tillfälliga, glimten i ögat dekoration. Har sett både krukväxten “prickblad”(som är röd/grön) och hela porslinstomtar nedsänkta i affärens kar. Vissa fiskar tål det säkert men räkorna tvärdör troligen av alla giftiga färger som grejerna är målade med.

Eventuellt ska några julfigurer i glas få liva upp våra nanokar till Julhelgen…alternativt Lego-tomte å Lego-gran. Legoplasten är giftfri:thumbs:.

Trevlig Helg på er alla.

Bladets Glasfigur blir kanske bytt mot en tomte?

[LEFT][/LEFT]
Nästa möte, 21 mars, 19:00 i Biotopia:
“Vad har du på botten?” och “Kemikalier i burken”
[FONT=Helvetica,Helvetica][SIZE=3]Mars bjuder på en dubbel föreläsning. Vi inleder med att Anna berättar om bottensubstrat, sedan ska Rebecca berätta mer om vattenkemi.
[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=3]Det finns mängder av olika material att ha på botten, torv, sand, keramiska substrat är några exempel. Anna Westermark tar oss med på en tur bland dessa och berättar bland annat om sina egna erfarenheter av jordbotten. Tanken är självklart även att det ska bli en livlig diskussion med allas erfarenheter!
[/SIZE][/FONT][FONT=Helvetica,Helvetica][SIZE=3]pH eller GH?
[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=3]När vi känner oss mättade med engelsk sjösten går vi vidare och pratar kemi.
Rebecca Litzell reder ut vad förkortningar som GH och pH betyder, vad som händer om du får obalans och hur du kan undvika det.
Hon presenterar även ett antal av de preparat och vattenberedningsmedel som finns i handeln och förhoppningsvis uppstår även här en livlig diskusson om huruvida man ska använda kemikalier eller ej, såväl som vilka kemikalier som då ska användas.
[/SIZE][/FONT][FONT=Helvetica,Helvetica][SIZE=3]Fika och omröstning
[/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=3]Vi ska ha en kort omröstning om en stadgeändring, sen blir det självklart fika och auktion! Lotteriet sponsras av Akvarielagret.

[LEFT][/LEFT]
[SIZE=6]Studiebesök hos Asplunds odling den 28:e mars
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=3]Vi samlas vid 17:00 och åker till Rickard Asplund stora odlingsanläggning.
Förutom härligt mycket fiskprat så kommer det även bjudas på korv med bröd och fika. Han har bra priser och du kan passa på att gå in på hans sida www.asplundsfisk.se och beställa sortimentlista så du vet vad du kan handla. Vi samlar in anmälningar på nästa möte, samt via e-post och Facebook.
[/SIZE][/FONT]
[LEFT][/LEFT]
UAFs storauktion 2012
[FONT=Times New Roman,Times New Roman][SIZE=3]Ja, du läste rätt! Vi kommer att genomföra vår första storauktion i år. Närmare bestämt den 2:a december, som även är den 1:a advent.
Mer information kommer fortlöpande, men vi vill berätta den glada nyheten snarast så du har tid att förbereda dig och planera om du t.ex. vill odla något

[LEFT][/LEFT]
[SIZE=3]Vi vill även satsa på att göra gemensamma aktiviteter, utflykter och hembesök, så kom med idéer om vad du vill göra i höst! Dessutom tänkte vi ordna lite aktiviteter i sommar, så att det inte går så lång tid utan att vi får träffas. Kanske en gemytlig grillfest?

Välkommen, fri entré
[/SIZE][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]

Nu är det dags att ses igen :smiley:

Uaf håller månadsmöte den 23/1, i Biotopia, Uppsala kl 19.00

På programmet har vi en intressant disskution/föredrag om olika typer av filter. Innerfilter, ytterfilter, bioliogiska, mekaniska, motordrivna, luftdrivna, bottenfilter, droppfilter, sumpfilter, skumfilter mm.

Auktion, fika, lotteri - såklart :wink:

Gratis inträde för alla.

Välkomna :thumbs:

Wow, idag var vi 40 stycken på mötet :smiley: Jättetrevligt :thumbs:

Fullproppat!
Superkul!

Men liiite, nej förresten, myyyyycket orättvist! Här har man önskat sig just blå tigerräkor senaste året, och så går ens kompis och vinner dem! Han som mest gick dit “för skojs skull”/umgås med mig, och inte ens visste något om räkor! Han som inte ens har något akvarium! (förutom det han köpte igår då). Oooooorättvist! pout