Tylomelania och växter

Visst brukar detta fungera? Mina satte i sig ett helt bestånd med Vallisneria och därefter vågar jag inte ha de i burken med växter… Äter de bara de mest finbladiga? Jäkligt tråkigt då de gjorde sig riktigt bra i det stora karet.

Jag har aldrig haft några tyllisar som inte käkat växter med mer eller mindre god aptit faktiskt, en av de få växter som tydligen inte passar deras smaklökar är Cryptocoryner,mina T. perfecta har satt i sej allt utom dem nu de har det mesta av" kolplantorna" med, de är som kossor som släpps ut på grönbete:lol::lol: jag har dem därför bara i ett par kar för hur hopplösa de än är så gillar jag dem skarpt:thumbs:

Då vet jag i alla fall var jag inte ska ha dem :slight_smile: Skönt att höra att det är naturligt i alla fall, gissar att jag hade dem med just Cryptocoryner och kanske Jättevallisneria senast och då gick det bra. Det blir bara tuffa växter tillsammans med dom framöver!

Jag är också riktigt förtjust i dem så de ska få en egen plats någonstans. Det verkade inte helt lyckat att ha dem med guppys heller då de terroriserade deras antenner något väldigt. De belägrade de stackars snäckorna i sina skal…

Ja jag vet för mina perfector går med guppy och WP, guppyna är och drar i deras antenner ibland men jag tycker inte det är så farligt dom har i alla fall inte blivit av med någon antenn. Jag gillar mina guppy de är Japanblå med undersvärs ursnygga tycker jag:D!

Nu går Tylosarna i ett 450 L med grövre växter som Cryptocoryner. Även lite sprödare växtlighet men funkar inte det får växterna flytta vidare. De har fått runt 27 grader nu så förhoppningsvis trivs Tylosarna bra.

Mina T. perfecta käkade upp mina Cryptocoryne wendtii och C. albida, så det stämmer inte att dom inte käkar Cryptocoryner!
Fast jag hade inga andra växter i mitt Sulawesi kar, så dom hade kanske inget annat val?:roll:

Thaifighter

Jag har bara cryptocoryner, några få anubias i karet med mina perfector det går faktiskt bra de har aldrig rört dem, där emot så finns inte javaormbunken kvar som jag hade från början den knaprade dom i sej, jag har haft Guppygräs med i karet de rörde inte den heller men tog bort den då den växer som ett ogräs och fyller upp karet på nolltid:)

Myna tylosar går med Bolbits. och en Microsorum av något slag mossor av lite olika sorter. De har varit där men inte ätit upp. Däremot najas har de ätit med god aptit.

Mina Tylosar har ända fram till nyligen gått med allehanda mossor, cryptocoryne, anubias och guppygräs och aldrig rört någonting. Den största Tylon är säkert 3-4 år gammal och har varit med alla växter jag någonsin haft och aldrig tagit en tugga.

Kan det handla om uppfostran? :wink:

Du har nog hotat dem eller något så de uppför sej;)

Brukar muta dem med lördagsgodis. :slight_smile: