Två nya kar inköpta :-D Men nu börjar grubblet....

Jag har funderat ett tag på att skaffa två räkkar till… Jag har ett 31 liters cocoon där jag har körsbär och blue tiger. Det står i mitten på min köksbänk. Men så har jag funderat på att skaffa två till på ca 20 liter som kan stå på varsin sida om 30 litaren. I det ena tänkte jag lägga de som inte färgar ut ordentligt. Om de sedan börjar färga ut när de blir äldre kan jag lägga tillbaka dem i mittenkaret. Om de inte färgar ut får de gå kvar i karet och producera lite levandefoder till mina Malawi…

I det andra karet på andra sidan tänkte jag lägga de räkor som färgar ut ordentligt!! De tiger som blir deep blue tiger och de körsbär som blir riktigt knallröda.

Och just nu är jag i Göteborg och hälsar på svärmor och svärfar så då passade jag på att åka till Herkules Zoo och ta mig en titt. Och vips så hade jag beställt två st Cocoon på 19, 5 liter :slight_smile:

Köpte också lite mossa till mossväggarna jag ska göra och svart decoline som bottensubstrat. Jag har funderat på att byta ut min svarta sand till soil för att få ner PH men jag har inte gjort det. Tycker den svarta sanden är såååå snygg och mina körsbär och mina tiger verkar funka bra även i mitt 7 - 7,5 PH. Men nu är jag vankelmodig. Ska jag inte passa på att byta till soil nu när jag ändå ska köpa nya kar… men då kanske jag ska byta i det jag har också, för annars blir det ju stor PH skillnad när jag flyttar dem mellan karen. Suck… Beslutsångest…

Mitt 30 liters har jag som svartvatten med MASSOR med löv, grenar och kottar, men de andra två tänkte jag har som “vanliga” kar. Och inreda på lite annat vis än det i mitten. Det ska bli såååå kul!! Så nu ska jag in och söka på bilder för att få lite inspiration.

Har ni lite snygga kar så lägg in lite bilder här så jag får lite härliga idéer!!

Nu har jag varit och köpt inredning till de nya karen. Det fick bli svart quartssand från Dekoline. Jag kan ändra mig innan onsdag dock men det får nog bli så. De flesta räkor verkar ju fixa PH upp mot 7,5

Jag köpte lite fina rötter också, några vanliga mangroverötter och en som ser ut som typ trollhassel… vet inte vad den heter. Ljusbrun och jättefin!!

Köpte även några mossbollar och christmasmossa till mossväggar.

Jag funderar på att ha lite fler växter i dessa två karen. Har bara mossa och anubias i det andra karet. Men vilka växter tycker ni passar i ett räkkar?? Ge mig lite tips på både några lågväxande och några högväxande.

Rötterna är med all säkerhet Redmorerötter inte Mangrove, dom är snygga:D:D!!
Trodde Herkules hade dessa kar inne, det hade de senast jag var där…ja just det det var ju i november:roll::lol:!!

Funderar själv på att köpa sånna här kar fast 30L till min akvariehylla senare.

Nej, han hade inga cocoon alls inne. Men han beställde och har dem hemma på en vecka så det var inga problem. Jag gillar cocoon karen!! De är snygga som tusan :slight_smile: Tycker filtren funkar bra också. Tysta och lättskötta.

Vad är skillnaden på mangroverötter och redmoore rötter? Och vad kan den roten heta som såg ut som en grov trollhassel?

Det är en Redmorerot den du talar om, den kan se ut som en grov trollhassel:D!!

Dom är bra att ha att göra med på Herkules, jag brukar köpa det mesta där och har gjort det sen 1987 när
jag flyttade till Göteborg:D!! Jag gillar också att gå och titta på Hornbach bara för att de har trädgård och
krukväxter också, finns så mycket intressant där med:D!!
När jag fixat min akvariehylla så ska jag köpa ett gäng 30L kar och ha räkor i dem, mina 250L kar ska jag ha
mest fiskar och malar i har jag tänkt:D:D!!!

Här ser du ex på redmoore
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/dekorationsroetter-moor-c-49_795_526?osCsid=cc8f6daef4f41ee601488df37bb059b1

Bilden på min avatar är oxå en redmoore. De mörknar tyvärr lite i vatten.:?

Okej, ja den “trassliga” är helt klart en redmoore :slight_smile:

Sen köpte jag tre st “vanliga” mörkbruna rötter. Det är egentligen göööörstora rötter som man köper delar av. Det måste väl vara mangrove??

Men har ni några tips på fina växter att ha i räkkar?? Både några högre och några riktigt låga. (Inte mossa för det har jag redan)

Mossa,mossa och mossa! Men det finns många olika sorter. Räkorna älskar mossa. Ok, en svärdsplanta med. Kanske lite skruvvallisneria och en snygg cryptocoryne. Och tång så klart. Gärna i en gren.

okej, tack för tipsen!! Ska höra med Herkules vad de har hemma eller vad de kan hinna få hem till onsdag (då kommer svärmor och svärfar hit och ska ta med massa prylar jag köpt därifrån).

Så snälla svärföräldrar du har då :slight_smile:
Hoppas på foto när du kommer igång med allt , låter som en bra ide att urvals-odla, fast jag gör det inte själv hos mina CB o WP ( har läst att man inte behöver sortera WP o andra ställen skriver att man ska sortera WP :scratch:)
Mvh Pia

Såg bra ut :thumbs:

Ett tips om du inte har det redan, men sätt ett bit filter på insugsrörer, gött för räkorna att kalasa på =)

Jag tänkte faktiskt på just det, jag har sett på bilder att dom flesta har filter på insugsröret. Ska köpa det nästa gång jag svänger förbi en akvariebutik.