Tänkte dela med mig lite av information för er som vill skapa en trygg miljö för era räkor. Torv sänker PH och mjukar vattnet som alla vet men det skapar samtidigt “brunvatten” som liknar bäckar med mycket dött i. Av egna erfarenheter trivs räkorna bättre i detta vatten och det bärnstensfärgade karet ser kristallklart och vackert ut.
Det finns nog till min gissning många som köper torvextrakt/ek men det går att producera själv. Idag tog jag mig en timme till att skapa mitt eget. Jag började med att koka vatten ca. 5 DL och kasta i lite torv. Det behövs runt 3 DL och det räcker gott och väl. Låt vattnet koka på högsta värme i minst 20 minuter längre tid > mer koncentrerat. Ta fram någon finsil och sila bort allt material tills vätskan blir “ren”. Det går bra med en vanlig fiskehov. Plocka sedan fram några isformar och häll i vätskan försiktigt, frys.
Sedan har man kuber med ett PH värde på 5.5 (det fick jag och kan inte garantera att alla får det men surt blir det) ta bara fram en liten kub och plutta i karet för 25-50 liter. Anledningen till att det skall frysas är för att det ej finns konserveringsmedel och risken finnes att det blir dåligt annars.
Egenskaper för denna kur:
* Sänker PH * Gör vattnet mjukare (GH) * Anti mögel & bakteriell * Skapar en trivsam miljö för räkor som föredrar surare vatten
Även en ren biologisk naturprodukt som innehåller ett flertal organiska ämnen såsom värdefulla humussyror, garvämnen och livsviktiga spårelement.
Så ta er i kragen och börja koka torv istället för köpa dyra produkter som man ej vet vad det innehåller, gå den naturliga vägen!
Tar körsbär stryk av brunvatten med löv eller spelar det ingen roll för dem? Står att de klarar PH 6-8,5 så det är ju rätt brett.
Tänkte köra löv i min och det lär väl bli lite brunt av det men inte som med denna metod.
Nej det gör dem inte tror tvärt om att de trivs med det. En mer naturlig miljö för dem med “döda” blad och lite torv/rötter. Testa gärna att riva bladen i bitar och strö ut dem i karet blir mycket vackert. Ska försöka ordna lite bilder på hur det ser ut hos mig just nu. (:
Definiera “en del” med tanke på att de små burkarna med extrakt produceras på samma metod. Dessutom tjänar du nog mer än vad du förlorar, men det är min egen uppfattning.
Torv innehåller en massa bra ämnen varav vissa skadas vid kokning. Bl.a. tror jag vitaminer, vissa humussyror och vissa mineraler påverkas genom bland annat oxidering. Har massa fakta nånstans men hittar det inte nu.
Jag har löv och rötter hos mina körsbär och dom trivs jättebra, vattnet är lite svagt tefärgat vilket jag bara tycker är snyggt och det ser dessutom mera naturligt ut, ska testa det här med torvvatten men jag tror inte jag kokar det utan låter torven ligga en tid i vatten i en hink i stället, jag tror inte att torvextraktet möglar om det är koncentrerat och det blir det ju via naturlig avdunstning av vattnet med:)
Ideen är jäkligt bra för jag har ofta köpt torvextrakt till mina kar, har inte tänkt på att det går att göra själv så tack Paradise:D!!
Då kan man ju undra lite om torven som inte kokas innehåller några skadliga ämnen? Då det trots allt är förmultnade växter. Räcker det med att frysa för att få bort dessa ämnen eller måste den kokas?
Förstörs alla viktiga ämnen av att kokas?
Då torven naturligt brukar ligga fryst över vintern så kan man iaf utesluta att det förstör bra ämnen.
Och självklart så skall man ju använda ogödslad torv det förstår alla men lika bra skriva
Sedan vilken sort skall man använda då? Torvblocken som går att köpa på granngården tex? Eller skall man gå till närmaste blomsterhandel och köpa där?
Vart köper ni osv?
Många frågor för detta va intressant då jag bor på Gotland och vi har skyhöga värden på hårdheten på vattnet och det lät ju inte direkt svårt att framställa och frysa in
Jag köpte mitt torvblock på Hornbach, den är ogödslad, sen är fördelen med att den inte tar så stor plats som den lösa i säck:D!!
Jag använder den till mina köttisar med och när jag sår frön av olika sådana växter:D!
Sen kan man ju dra till med frågan om dess torvblock man kan köpa i djuraffärer funkar att ploppa i tex såna som finns till ytterfilter osv?
Eller skall man skölja genom såna med för att få ett mjukare vatten eller är det som sagt att ploppa i och byta efter ett tag?
Då slipper man ju den frågan om dåliga bakterier som skulle kunna slinka med.
Och visst finns ju osmos vatten men det har jag fått för mig är mycket mera ostabilt än att sänka med torv eller?
Köp torvblock på handelsträdgård. HELT OBEHANDLAD OCH OGÖDSLAD.
SMula sönder och lägg i en nylonstrumpa i filtret eller direkt i karet. Jag brukar också fylla en hink med torv, alkottar och löv samt osmosvatten som jag låter stå en vecka eller 2 och sedan tappar upp på plastflaskor. Kokar ALDRIG min torv.
Aldrig heller mina blad eller alkottar, möjligen bara skållar dem om de verkar skitiga eller har insekter på sig.