Tom's Garnelenshop

Hej!

Behövde lite nya räkor, så jag kollade runt lite på olika Tyska webbshoppar, tyckte dock att dom flesta hade för höga fraktkostnader, men så råkade jag på den här sidan: Tom’s Garnelenshop
http://www.garnelen-tom.de/zwerggarnelen-shop/

Han hade flera olika vilda arter av räkor som jag är intresserad av, och till sist så föll jag för dom här:
Caridina trifasciata
http://www.garnelen-tom.de/zwerggarnelen-shop/Caridina-trifasciata-Garnele-DNZ

Dom kostade 5,90 € stycket så jag beställde 10 st och frakten till Sverige blev 13,43 € vilket jag tyckte var helt OK!
Andra ställen jag kollat brukar den ligga på 19-25 €.

Jag beställde räkorna den 19 Aug, just då hade dom dock semesterstängt, men i Söndags 24 Aug så förberedde dom min sändning som skickades med DHL i Måndags 25 Aug och så leverades till min dörr idag Torsdag den 28 Aug.

Blev lite överraskad då jag såg att dom skickat frigolitlådan bar, utan wellpapps kartong runt om, dock var locket bra tejpat och inga problem med paketet i övrigt.
Räkorna låg i dubbla plastpåsar med lite “plastsnurr” att hålla i.
Alla levde och såg friska ut, och man hade även lagt till en 11:e extra räka!
Alla räkor var halvvuxna ca 1,5 cm stora, dom blir som vuxna ca 2,5-3 cm.

Efter inkoppning släppte jag i dom i mitt 112L aquascaping kar, där dom nu går runt och betar!
C.trifasciata är en väldigt varierad art med olika färger och mönster inom samma population,
alla har dock 3 smala svarta band, annars varierar dom med guld,blågrönt och vitt i färgen.

Får se hur dom klarar sej, då jag inte har hört någon info alls om den här arten innan!
Fann den här videon:

//youtu.be/rXupOowwgic

Tom har även mycket tillbehör,mossor och växter, men framför allt mängder av räkträd och rötter med bilder på alla!

Thaifighter

Avundsjuk jag blir, dessa har jag länge funderat på att införskaffa…dock kom livet lite ivägen, och jag håller på att minska ner räkor och akvarier. Rapportera gärna hur det går med dem, de är urläckra!

:woah::woah::woah:Dom där var läckra, ställer mej genast på kö;):D!!

Han har slut på Snöflingor nu men får hålla koll där vill gärna ha dem igen :D!!

Han har fortfarande såna till salu så du behöver inte vänta, det är bara att beställa!:thumbs:

Thaifighter

Hahaha, jag kan vänta lite, jag har mitt saltvattensnano att greja med just nu så det går ganska mycket pengaler till det, men när jag är klar med mitt projekt där så ska jag köpa snöflingor när han får hem dem igen, älskar dessa räkor som jag haft för något år sedan:D

Såg att Garnelio.de har snöflings räkor inne just nu!
http://www.garnelio.de/schneefloeckchengarnele-arachnochium-kulsiense-p-475-1.html
4,95 Euro styck, fast frakten till Sverige går nog på 25 Euro det fick jag betala för 2 år sen!

Thaifighter

Jag har handlat av dem med negativ upplevelse så Garnelio köper jag inte av någon gång mera, fick döda djur och bara 10€ i ersättning…

Tom är jättebra. Han har faktisk ochså Halocaridina rubra :slight_smile:

Blir att beställa från honom när det är dags:)

vad menar dom med Pickup på kontoret? är att man åker ditt då? eller att man hämtar den i sitt post kontor när den är här?
om dom menar att man ska åka ditt vilken av dom 2 ska man ta då

DHL (zon 1 EU)
Leveranstid: 2-5 dagar
€ 12,25

DHL (zon 2 EU)
€ 12,55

Om man åker och hämtar på plats så blir det knappast någon frakt med DHL va;)

Fraktfritt om du själv åker ner till Tyskland och hämtar din beställning i hans affär!:roll::mrgreen:

Thaifighter

Fast det lär ju bli dyrare att hämta själv;) men å andra sidan så slinker det säkert med flera sorters räkor:D

Köpt räkor och snäckor härifrån en gång och jag var väldigt nöjd med vad jag fick.

De skickade paketet på en måndag och budet var framme vid min dörr och knackade på torsdagen samma vecka. Räkorna var väldigt väl packade i dubbla påsar. Endast en räka hade dött under transporten, hade dock fått med en extra räka.

Frakten gick på €18,62

Alla räkor var riktigt snygga redan i påsarna, jag vart mäkta imponerad. Nu har de simmat runt i sina kar i några veckor, är fortfarande pigga och ser än finare ut.

Mycket bra kund kontakt med flera mail som skickades fram och tillbaka. Synd bara att allt var på tyska och min tyska är ganska usel, fick mycket hjälp av google translate.

Tom’s Garnelen Shop är den bästa tyska webshop jag har beställt ifrån hittills. Kommer säkerligen beställa från denna snubbe fler gånger.

Jag har precis fått min andra beställning idag från Garnelen Tom,
fast denna gången är jag inte riktigt lika nöjd!:lol:

Jag beställde följande:

Lindernia rotundifolia
1st
4,95 €

Riccardia chamedryfolia
1st
9,65 €

Bolbitis heudelotii XL Burk
1st
6,70 €

Bucephalandra motleyana “Bibis Pink Green”
1 st
11,95 €

Weeping-Moos - Vesicularia ferriei XL Burk
1st
6,95 €

Spotted Tiger Räkor Tyskodlade
7st
41,65 €

Frakt DHL Paket (Zon 2 EU) 1
13,43 €

Totalsumma inkl. 7% Moms : 95,28 €

Beställde Tisdagen den 23 Juni och till min förvåning så skickades paketet redan nästa dag Onsdagen den 24 Juni!
trodde att man skulle vänta och skicka tills idag Måndag då paketet innehöll levande räkor!
Detta innebar att paketet fastnade i Malmö över helgen och leverades först idag efter 5 dagars transport till min dörr!

Paketeringen var bra, frigolitlåda i wellpapp kartong.
Räkorna mådde prima, beställde 7 st , men fick en extra så 8 st, tackar jag för!

Däremot så var växten Lindernia rotundifolia, halvrutten!
Bara topparna som levde, men har planerat dom så kanske dom tar sej!

Värre var att burken med Bolbitis ormbunkar fattades helt? :x
Stod att den skulle eftersändas?
Konstigt för det finns såna på lager i hans shop,
kanske han helt enkelt glömt att lägga i den?
Får se om den dyker upp så småningom!

Bucephalandran var väldigt liten och bestod bara av ett rhizom,
hade trott att för det priset skulle man i alla fall få 2-3 rhizom, annars såg den frisk ut.

Weeping mossan på burk XL, såg ganska så klen och tunn ut, förmodligen stått länge, men i alla fall grön så den tar sej nog.

Korall mossan var också lite av en besvikelse, bara några tunna små bitar på ett nät, och locket var halvöppet,
den hade torkat i mitten, men fortfarande lite grönt i kanterna så kanske klarar sej!

Så den här gången får han knappt godkänt!
För snabb att skicka skulle ha väntat tills efter helgen!
Räkorna klart godkända dock!
Fast växterna lite av en besvikelse, speciellt med tanke på vad dom kostade!

Kommer fortfarande att köpa räkor av honom, men beställer nog växter från annat håll i fortsättningen!

Thaifighter

Idag kom äntligen den eftersända Bolbitis heudelotii XL Burk!:roll:

Thaifighter

Glöm inte att det var poststrejk i tyskland i 3 veckor. Jag väntar fortfarande på några paket från tyska leverantörer som sitter fast med milliontals andra paket. Även om strejken är över nu kommer det att ta en tid tills allt är tillbaka till normalt. Min förälder fick ingen post alls i över 3 veckor !

Tråkigt med strejk men det har väl knappast att göra med att han verkar ha svårt att skicka rätt grejer som folk köper :stuck_out_tongue:

polare sände ett packet till mig med DHL igår från tyskland den är redan i malmö kl 15:47 kommer vara hos mitt ombud kl 16 imorn stockholm så verkar inte vara några förseningar :stuck_out_tongue: