Tips på en bra cirkulationspump till ett litet akvarium

Hej jag behöver en cirkulationspump till ett akvarium på 15liter. Har ni några tips?

Ingen cirkulationspump men väl ett innerfilter :slight_smile:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n … AxwEwgKnlT

AQUAEL mini fungerar också kanonbra :smiley: !!

Tror ni ett 20liters akvarium utan pump funkar om man byter vatten varje vecka eller oftare?

Kan nog fungera ja, men räkorna hittar mycket smaskigt på filtret att smaska på :smiley: !!

det hela beror på vad du har i. Med mycket räkor/fisk utan växter fungerar det inte.
Ett fåtal räkor och mycket växter så går det säkert, däremot finns risken att det kommer en dag då det blir syrebrist vid fel förutsättningar.

Varför vill du köra utan?

Jag är trött på mina pumpar som låter konstant :stuck_out_tongue:

Då rekommenderar jag Aquael Fan mini+. Jag bor i en liten lägenhet och är otroligt ljudkänslig när surrande och liknande. Sedan jag stoppade in den har jag inte haft några problem alls! Den är så tyst att ibland brukar jag dubbelkolla ytcirkulationen för att se att den är igång!

Jag hör inget från min heller, den är helt knäpptyst :smiley: !!

Då rekommenderar jag Aquael Fan mini+. Jag bor i en liten lägenhet och är otroligt ljudkänslig när surrande och liknande. Sedan jag stoppade in den har jag inte haft några problem alls! Den är så tyst att ibland brukar jag dubbelkolla ytcirkulationen för att se att den är igång![/quote]

hej jag undrar har du fixat något med filtret så att dom inte sugs in

Då rekommenderar jag Aquael Fan mini+. Jag bor i en liten lägenhet och är otroligt ljudkänslig när surrande och liknande. Sedan jag stoppade in den har jag inte haft några problem alls! Den är så tyst att ibland brukar jag dubbelkolla ytcirkulationen för att se att den är igång![/quote]

hej jag undrar har du fixat något med filtret så att dom inte sugs in[/quote]

Jag har stoppat in en liten bit aktivt kolfilter där. Det är helt perfekt att klippa ut en liten fyrkant och trycka ner det i öppningen som bildas där.

Jag har stoppat in en liten bit aktivt kolfilter där. Det är helt perfekt att klippa ut en liten fyrkant och trycka ner det i öppningen som bildas där.[/quote]

Jasså du gjorde så du, jag tog helt enkelt av filterhylsan och kör filtret bart, men det var en bra idé Stenlund :smiley: :smiley: !!!
Detta filter är verkigen tystgående, jag är också känslig för dessa ljud som blir av pumparna :smiley: :smiley: !!!

Jag har stoppat in en liten bit aktivt kolfilter där. Det är helt perfekt att klippa ut en liten fyrkant och trycka ner det i öppningen som bildas där.[/quote]

Hej vad tror ni om denna jag tror att vasen på ikea rymmer ca 20-30 liter men jag är ej säker

http://www.akvarieshopen.com/aquael-fan … -2766.html

Eller så blir det den som du har Aquael Fan Mini Plus - 260 l/h

Vet ej, tycker den är väl liten men annars är den lika dan som våra, jag har min i 16L karet och den är inte heller särskilt stor. Jag har plaserat min längst in i karet och dolt den med en rot + växter, man kan bara se lite av pumphuvudet om man tittar noga :smiley: :smiley: !!! Du kan lägga den på botten också om du vill, eller så kan du ställa den på mitten mellan några rötter och dölja den senare med mossa och växter, finns många sett om man inte vill att pumpen ska synas som en slags dekoration i karet :smiley: :smiley: !!!
Nu ska jag göra mej i ordning för att åka och spela :smiley: !!

Själv så tycker jag att alla de där filtren är för små, i mindra akvarier så är det svårare att hålla bra vattenvärden och då är det extra viktigt med stor filtervolym, varför inte edens lilla ytterfilter? litet, det låter ingenting och kostar lite!

Har den men den är tyst fast den funkar knappt kommer typ skit lite vatten ur röret tillbaka till karet.

AquaEl Fann mini + är faktiskt fast den är liten, efektiv och så gott som ljudlös, jag är jättenöjd med den :smiley: :smiley: !!! Det går ju också att om man vill sätta på en större filtermatta, det är ju bara att klippa till och sätta dit, varför ska man ha stora skrymmande monster i ett litet räkkar :D!! Alla hjälpmedel ska synas så lite som möjligt för att få karet att se så naturligt ut som möjligt, pumpar och doppvärmare är inga dekorationer dom ska döljas så mycket som möjligt :smiley: :smiley: !!!

därför kör man med ytterfilter!!

Jag har haft ytterfilter förr till mina kar, men jag föredrar faktiskt innerfiltrena, för om ett ytterfilter börjar läcka så är det inte så kul faktiskt, särskilt om man inte är hemma när det händer :smiley: !!!