Jag far ned till Sthlm imorgon och funderar lite över vilket utbud som finns där? Några särskilda butiker som är värda ett besök? Jag skulle gärna få tag på snygga inredningsdetaljer som stenar till mina nya Dennerlekuber.
Södermalms akvarieaffär, definitivt!
Janne, som äger stället, är en guldgruva av information! Jag lär mig alltid många nya intressanta och viktiga saker - som ofta ändrar på hur jag sköter mina akvarier - varje gång jag är där; så passa på att fråga om allt du kan komma på.
Absolut, bör du definitivt inte missa, bästa akvarieaffären i hela Stockholmsområdet ![]()
Det nya Hornbach i Rissne kommer kanske att bli en bra butik för räkor då han som får ansvaret för akvarieavdelningen har ett stort intresse för fisk och räkor. De lär har byggt en separat del av akvrierna för räkor.
PS jag tror de öppnar i månadsskiftet.
Sådärja. Nu har jag varit förbi zoomarknaden i Bromma, lagret och affären på söder.
Den i bromma har väldigt mycket akvarier, paket, utrustning etc. men är inte så spännande att gå runt och titta i. Dock hade de lite smått och gott ändå.
Lagret var jag lite besviken på den här gängen. De brukar generellt ha betydligt mer spännande och ovanliga fiskar än vad de hade nu. Funderade på att köpa lite sten till mina nano där men vågade inte chansa då jag hade Södermalms butik kvar att besöka.
Det var absolut intressant att besöka Södermalms akvarieaffär. Janne verkar onekligen veta vad han gör då allt ser ut att trivas och frodas hos honom. Ändå gör han så mycket saker mer eller mindre tvärt emot konventionella “regler”. Inga pumpar eller filter. Inga växtrör eller flådiga lampor, endast vanliga lysrör för hemmabruk, bränd lera och en massa växter och snäckor i alla kar, vattenbyten mycket sällan, mycket sparsam matning. I en räkburk på 16L hade han bytt vatten en gång på ett halvår. Det kryllade av goldensmåttingar i den. Utfodring verkar uteslutande vara Spirulina, kanske 2 ggr i veckan. Inget proteinrikt whatsoever. Väldigt intressant att se och höra om hur han jobbar. Själv kör jag 35-40 % vattenbyten varje vecka och får panik när inte vattenflödet ur pumpen är på högsta effekt. Det gav helt klart lite nya uppslag och ideér för hur jag ska testa att sköta de nya burkarna. Han var anti kalk, anti filter och anti foder. Uppfriskande!
Vet du vad han heter?
Ungefär som han där Janne sköter jag mina räkkar, vb runt 5 ggr per år, utan filter i några kar osv ![]()
Funkar bra med lowtech räkkar…
Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
Kul att du tyckte det!
Jag kör mina kar precis som han gör - ja, om jag har växter i dem förstås.
Och jag kan säga, att jag har aldrig haft så problemfria kar, underbart!
I mitt 40l-kar med ett par fjärilar i, kör jag ett vattenbyte på 10l en gång i veckan. Har aldrig behövt göra något mer, förutom mata och trimma växter förstås, men det är ju kul. ![]()
I
lowtech!