Hej tänkte tipsa om en trevlig butik nere i Malmö som jag av en händelse sprang på. Var nere i Malmö på en konferens med jobbet och hade egentligen tänkt att försökt hinna med ett besök hos Janne nu när man var på hanns hemma plan men då schemat var lite väl tajt för att få in ett besök så råkade jag av en händelse hitta en riktigt intressant blomsterbutik mitt i mot vårt hotell. Först trodde jag att det var en zoobutik då jag så ledbelysning i källaren. Så jag googlade på nätet och tydligen skulle det vara en blombutik med exotiska växter.
Så sagt och gjort när jag hade en stund över så gick jag dit och första intrycket vara väl inte imponerande en liten typisk hörn butik och inga special blommor bara standard blommor.
Tills jag hittade trappan ner till källaren! Hur stort som helst där nere och alla upptänkliga växter du kunde tänka dig. Butiken sträckte sig lätt under halva det kvarteret om inte mer.
Hittade även en dam med koi i där nere.
Så om ni är i Malmö och är det minsta intresserad av växter så är Oasen på Östergatan lätt värd ett besök och priserna var hälften mot vad jag är van vid här uppe i Lidköping. Speciellt för stora växter hittade inga stora palmer för över 1000 kr och motsvarande palm hade gått på mellan 1500-3000 här uppe.
Kul att du hittade till Oasen, vi Malmöbor är riktiga bortskämda dels har vi Oasen och så har vi vårt Guru Janne som alltid är hjälpsam. :):)![]()
Synd att jag inte kommer att kunna åka dit och titta, jag kan gå i timmar och bara botanisera på sådana här trevliga ställen:thumbs:
Du skulle gilla det, För många år sen samlade jag på orkideer, det finns tre stora rum med dessa fantastiska blommor och tusentals andra tropiska växter sorterad i avdelningar efter deras ursprungsländer . Det är som att resa på semester.:thumbs:
MVH Brigitte.
När jag bodde i Visby så hade vi en sån här bra vid Ringleden, en jättestor blomsterhandel med massor av intressanta växter, här i Göteborg har vi aldrig haft något så stort, Plantagen är ju inget att ha de har mest uteväxter, Blomsterlandet är väl den bästa här men inte är den stor inte inte i mina ögon i alla fall:D
Vi har också paletten , en jätte stor ställe. Där växer det exotiska träd och mans höga kaktussar av alla slag i stora drivhus. Man kan handla det mesta där och drömma att bli rik för att kunna komma hem med en bonzai som är minst 80 år gammal.
MVH Brigitte.