Jag funderar på att inhandla ett, eller två, nya lysrör till mitt 160L-kar. Värt att notera är att jag är väldigt okunnig när det kommer till lysrör och belysning. Lite därför jag tänkte kolla om ni skulle kunna hjälpa mig.
Just nu så har jag ett Gro-Lux F30W gro (8500k, tror jag) och ett Aquastar F30W-174 G13 (10000K).
Ur ett amatörperspektiv så känns ju detta in som en klockren kombination då Gro-Lux-röret lyser varmvitt/gulaktigt och Aquastar-röret kallvitt. Har även problem med staghorn alger vilket jag tror beror på belysningen.
Jag har tänkt att göra om akvariet och ha Thomasi ciklider i det. Dessa vill ju även ha lite dämpat ljus.
Kommer även ha ganska mycket växter i karet så vill ju samtidigt att växterna ska må bra.
Värt att notera är att jag inte har något CO2-system.
Så vad tycker ni? Vilket/Vilka lysrör skulle ni rekommendera? Är något av de två lysrören jag har något att ha eller är det lika bra att byta ut båda två? Båda lyser och funkar klockrent så det är ju inget fel på dom ur det perspektivet.
Snackar vi växtrör så är det Aquarelle eller Aquastar som gäller. Grolux går fetbort. Det ligger på 3400 k så fattar du kanske varför.
Att i samma mening nämna ciklider, växter och dämpat ljus är 2 fel av 3 möjliga. :hehe:
Jo jag vet, det försvårar ju situationen en anning
Växter och ciklider är nog inga problem då jag ska ha Thomasi och de gräver inte upp växterna. Tvärtom så använder de ju växterna för att t.ex lägga sina ägg på. Framförallt anubias och andra växter som har fina stora blad. Och ska du ha växter så är det ju bra om man har bra ljus.
Visst ska ljuset helst vara lite dämpat men så länge det inte är alltför extremt så funkar det nog. Funderar på att ha lite flytväxter som dämpar ljuset en aning.
Jag bör alltså byta ut mitt Grolux? Gör gärna det då det som sagt ger ett väldigt varmvitt ljus (troligen pga det du säger, lågt K) vilket jag inte tycker är alltför vackert. Bör/Kan jag behålla mitt Aquastar-rör eller är inte det heller något att ha? Har ju enda 10000K.
Om jag kan behålla det, vilket lysrör skulle ni rekommendera som kompletterar mitt Aquastar-rör? Något som skulle skapa en bra kombination av att vara bra för växterna men samtidigt inte alltför starkt för cikliderna. Gör ju inget om det är något som förstärker fiskens färger.
Är även rädd för att återigen få staghorn alger. Ökar den chansen om jag fixar bättre ljus? Har ju ganska finkornig blästersand vilket är optimalt för fiskarna men kanske inte för växterna.