Hejsan, jag har tänkt att införskaffa mig lite fisk till mitt 65L akvarium men jag kan inte bestämma mig för vilken fisk.
Jag skulle vilja ha en lite mindre skara fiskar som är hyfsat lättsköta/tåliga och de får gärna äta snäckor ![]()
Åtgå ifrån att akvariet är helt tomt (dvs inga fiskar).
Ojoj, vill du ha mindre fiskar? Så stora som det går i ett 65L? Vanliga/Ovanliga?
´Jag har för tillfället Galaxy och har haft en lite ovanligare art av Corydoras i ett 72L, dock har Corydoras flyttat nu. Men det är väldigt stiligt tycker jag med Galaxy i ett lite större kar än dom vanliga jättesmå dom brukar få. Funderar på att öka mitt bestånd med ytterligare exemplar nu snart.
Dom är otroligt vackra att titta på tycker jag så dom skulle jag vilja rekommendera om du inte haft sådana förut.
Men säg vad du vill ha för typ av fiskar. Jag gillar när man har lite fiskar och mer växter/landskap (stenar). Än bara total fisksoppa.
Givetvis går det även räkor i karet, glömde skriva det ^^
Håller med dig. Jag försöker alltid ha endast en sorts fisk + städare (malar) i varje akvarium. Just nu så har jag ett akvarium med slöjstjärtar, ett med endlers samt två med platy. Sedan så har jag såklart lite yngel akvarium där jag blandar lite (dock inte arter som kan para sig med varandra, t.ex vanliga guppys och endlers).
Det spelar inte så stor roll om det är stora eller små fiskar. Dock så föredrar jag nog lite större. Men det är inte så jätte viktigt. Skulle jag hitta några riktigt fina fiskar som är lite mindre så är ju det lika bra.
Hur pass vanliga/ovanliga fiskarna spelar heller inte så stor roll. Visst det hade varit trevligt med lite mer ovanliga fiskar men jag har inte en jätte stor budget (ligger på ca 200-300 kr).
Hmm, då skulle jag nog ha satsat på antingen 10st Galaxy som jag sa tidigare (trots att dom är lite mindre då). Det blir ungefär 300 för dom. Har för mig att jag köpt min för 30kr st.
Annars kanske du kan gå på någon typ Dvärg Gurami, Kakaduaciklid eller Fjärilsciklid? Alla dom är mycket vackra och kan bära ett akvarium själva. Dom passar mycket bra i mindre akvarium också så du behöver inte vara orolig för plats med dom heller. Dom kostar ju inte så mycket i inköp heller så du borde klara dig väl under 200 kr. Dvärg guramin vill ju vara par (Hona+hane) medans i alla fall Kakaduacikliden är haremruvare och vill ha flera honor per hane. Kommer inte ihåg exakt hur det är med fjärilarna.
Dom är ju ganska vanliga fiskar men det kanske inte spelar roll för dig då? Sedan skulle jag nog satsa på några corydoras (älskar dessa fiskar) samt några octinculus (stavning? =)). Corydoras vill ju ofta ha lite större akvarium så dom kanske är på gränsen. Dock så trivdes mina perfekt den stunden dom fick bo i mitt 72 liters. Dom är ju extremt bra städare också så man har alltid ren och fin botten med ett gäng sådana. Samt att dom är otroligt roliga att titta på. Om man ska ha Corydoras så måste man ju ha en lite finare sand/sten med runda kanter för att dom inte ska förstöra sina små spröt dom har. Men där har jag upptäckt att Shrimpsoil är en riktigt vinnare för dessa krabater. Dom verkligen älskar den och har inte skador alls på sina spröt.
Dock kostar dom ju en del, men du kan ju inte köpa allt på en gång ändå så du kanske kan vänta med ev. sådana.
Detta är ju dock bara vilka typer av fiskar jag gillar/uppskattar. Så det kanske finns andra med andra alternativ som du kan få =)
Är inte både dvärggurami och fjärilsciklid ganska känsliga när det kommer till vattenkvalitén?
Jag tror att jag skippar galaxy. De verkar riktigt häftiga men skulle vilja testa på någon annan fisk än “stimfiskar”.
De är ju ganska lika endlers, platy, neontetror etc.
När det kommer till malar så är det redan klart att det blir ancistrus. Har ett par ancistrus i akvariet just nu och har tänkt att låta dom få stanna.
Några andra förslag på fiskar? ![]()
Dom gånger jag haft Gurami och fjärilar så har dom absolut inte varit känsliga bara man sköter dom “normalt”. Det kan nog snabbt gå utför om man inte tar hand om dom ordentligt (Inget over the top). Utan bara vanlig skötsel så klarar dom sig utmärkt i alla fall för mig.
Ska klura lite på andra fiskar =)
Dvärgkulfisk kanske? Roliga fiskar som äter snäckor, dock så kan du inte ha så mycket andra fiskar i ett sådant kar. Ancistrus med dem kan fungera, men otocinclus brukar rekommenderas som städare hos dvärgkulfiskar.
Jag ska nog ge bort mitt 65 L akvarium till en kompis. Han har ett 20-30 L akvarium (sexkantigt) som är lite för litet för hans fiskar så då tänkte jag att vi kunde byta. Så tanken är att jag ska ha någon fredlig fisk tillsammans med lite räkor i det.
Är galaxy det bästa alternativet? Om så hur många bör jag ha för att de ska trivas? ![]()
Kul om du kommer in på Galaxy! 10st skulle jag skaffa då dom trivs bäst när dom är några stycken. Dom är väldigt ej skygga hos mig i alla fall, har man bara lite växter så stortrivs dom!
Något mina älskar att göra är att simma mot strömmen från pump/filter för att sen åka tillbaka en bit och sen upprepa
Så om du kan få till lite fart från pumpens utblås i akvariet så uppskattas det också tror jag ![]()
Ett tips om du ska skaffa Galaxy är att höra med Richard Asplund här på forumet! Beställde några av mina från honom, dom var mycket fina som jag fick av honom! Annars finns dom nog hos dom flesta akvarieaffärer som är skapligt välsorterade.
Att jag inte hann tipsa dig innan du gav bort karet då
Som forumets stora ciklidtok måste jag rekommendera någon ciklid, och då blir det definitivt någon av de snäckskalslekare från Tanganyikasjön som kräver mindre utrymme: Lamprologus similis, L multifasciatus, L brevis, Neolamprologus signatus eller N. caudopunctatus (bara några exempel, finns fler).
/Jocke
Precis min tanke, det låter som att du är redo för riktig fisk Jompii ![]()
Det är helt klart värt att testa i ett framtida akvarium om du är sugen på intressanta fiskar.
är kulfiskar sötvattensfisk?
De är väl lite mittemellan, finns väl någon art i Mangroveträsket har jag för mig, vilket blir bräckvattenfisk då. Men kan väl även fungera hyffsat i sött. Men jag kan vara ute och segla nu, inte riktigt min typ av fiskar…
/Jocke
okej jag är ute efter någon färgglad fisk som är mycket vänlig och liten … något tips?? (ursäkta att jag tar upp detta i din tråd)
Inom familjen Rasboras finns det mycket små fina fiskar ( Galaxyn oxå)
Vi har boraras Birgittae ( maskito rasboras, som är en vacker röd liten fisk med lite blå i mitten.)
Det finns massor olika…
I olika färger… Bara att söka på dem…
Har du BTN nano boken är det massor däri oxå.
Sen är det Killis, som vi inta har haft några av än… jag tycker att det finns hur många fina…
Detta parat har massor olika…
http://www.alfanita.se/
Mvh Pia