Thiara winteri

Har i min ägo 10 st av dessa snäckor som jag beställde via zooaffären av IMAZO, det finns lite olika varianter på dessa snäckor och när jag googlat så har jag komit fram till att det ska vara Thiara winteri green men är lite osäker. Jag har 5 st i 2 olika kar, nu hoppas jag på att det ska födas snäcklingar med framöver, jag tror att de som sandsnäckorna och Thylomelania föder levande snäcklingar vilket låter mest logiskt:D!
Mina snäckor är ca 3 cm långa och 1 cm tjocka i skalet.
Här kommer några bilder på en av mina snäckor, ursäkta trådalgerna ska fixadet:oops::)!!

Oj snygga bilder.
Dina ser inte alls ut som mina. Har också köpt Thiara winteri men dom köpte jag av fraku. Dina var mycket snyggare än mina.
Kanske finns som av sandsnäckorna otaliga odokumenterade varianter?

Och ja dom är precis som sandsnäckorna, har inte sett dom föda själv men misstänker väldigt starkt att dom är hermafroditer med.

Tack, dom är jättefina:D! Dom är betydligt kraftigare än sandisarna och de är i nästan exakt den storlek som dom har på bilderna i länken innan man klickar på dem.
Det finns många olika av dessa, detta är en av dem och jag är nästan säker på att det är den som kallas grön för jag har inte hittat några flera som skulle stämma med dessa i teckning och skalform. Jag skulle även tippa på att winteri är ett samlingsnamn på en grupp icke artbestämda snäckor ur samma släkte för en och samma snäcka kan inte se så olika ut som dessa gör, när det gäller sandisarna så ser de exakt lika dana ut förutom att det finns en mängd färgvarianter om jag “forskat” rätt när jag googlat.

Om dom är hemafroditer eller inte låter jag vara osagt för jag har inte hittat någon uppgift på det, de kan lika gärna vara hanne och hona som hos Thylomelania, för det finns säker fler släkten av snäckor där det förekommer hanne och hona än bara hos vissa:)

Ja jag är inte säker på att dom är hermafroditer men förökningstakten på mina överensstämmer helt klart med malayerna. Det som får mig att misstänka det starkt. Men dom kan ju lika gärna vara tvåköniga men kläcker fler ungar per kull än tylosar gör.

Ja det kan ju vara så ja, har du inga bilder på dina snäckor förresten:D??

Jovisst har jag det. En hel radda dåliga bilder i mitt album som heter thiara winteri. Försökte ladda upp en bild här i tråden imorse men fick bara felmeddelanden, vet inte vad som var fel faktiskt.

är det samma snäckor på alla bilderna?, den första ser ut som en Thiara sf.winteri men de andra ser ut som mina sandsnäckor:?

fina snäckor!!

Jo det är både en sandsnäcka och en thiara på dom andra bilderna, dock ser man bara thiaran framifrån(där dom är väldigt lika sandsnäckan) så jag förstår att mina dåliga bilder gör förvirringen total :slight_smile:
Men dom jag har ser ut som på första bilden ja.
Detta förklarar väl varför man hittar så mycket information om dom som inte stämmer överens med utseendet på mina, om det bara är ett samlingsnamn är det ju inte konstigt.

Det är denna jag beställt från fraku
http://www.fraku-aquaristik.de/xanario_pinfo.php?language=de&products_id=464&sessID=31b9106265f657b2f616eda02f0b548a

Dom ser ut som lite tjockare sandsnäckor nästan, dessa blir tydligen mindre än mina, mina är lite drygt 3 cm långa nu, det finns ju många olika av dessa snäckor och det är väl knepigt att artbestämma alla det är väl därför det oftast står Thiara sf. winteri. Jag har försökt hitta sidan jag fann dessa på men nej, jag ska göra en sökning till så får jag se för det var många bilder på alla olika Thiaror:D!

Tack Anna, vist är dom fina:D!!

Mina största blir bara 2cm, så dina är ju helt klart större.
Vi får väl ta och byta några när du får en hel drös i framtiden :wink:

Ja det skulle vi ju kunna göra:D

Vet du om de korsar sig med vanliga Malaysiska sandsnäckor? Väldigt fina var de!

Det tror jag inte, de hör ju inte till samma släkte, mina har jag inte sett någon förökning på ännu och några har dött, ska beställa flera av dessa:D

Snygga! Jag köper gärna av dig när du har fler :wink: Hojta gärna till då!