Svart Akvarieplansch

Jaaa vart tusan får man tag på det?
Har kollat på våran djur affär,men icke sa nicke :frowning:
Testade att tejpa dit en svart sopsäck
Men tyckte att det såg för plastigt ut
Att måla är uteslutet då jag redan har karet på plats
Och det står enbart några cm i från väggen så jag kan omöjligt åt där bak
Även om jag skulle använda någon lång pensel eller smal roller så skulle risken för att få färg på väggen vara ganska stor
Så är det någon som kanske ruvar på ett tips på vart man kan på tag på en svart akvarium planch månne? :slight_smile:

Värme

Jag anvænder nåt som heter klebe folie,den finns i olika færger æven svart och fås i flesta byggvaruhus,kommer inte ihåg vad den heter på svenska men jag køpte mina i ØB nær jag bodde i sverige,jag gav 20 kr før 200 cm x 40 cm den ær sjælvhæftande på ena sidan,och ær lætt att ta bort nær man inte vill ha den på mera…samma vara tar akvarie affærer 5-6 gånger mera før

hær ett lænk till en kille som anvænder den också så du får ett intryck av vad jag menar:

http://www.jacob-lihn.dk/Baggrund%20artikel.html

finns på ebishop

Finns på nästan varenda färgbutik, där har jag köpt allt mitt. Ca 40kr metern i färgbutik.

Det går att använda sån där insysnskyddsfolie till bilar med finns på Biltema att köpa och det är en rulle på 6 meter och kostar 40 kr tror jag, ska köpa sådana till mina små kar till kampfiskarna och sätta på boten av karen för att få bort den där spegelgrejen som blir utan sand, den blir svart:D!!

Precis, insynskydd funkar bra! Sen måste dom väl ha det på akvariebutiken? :s Ofta är det väl baksidan på en mörkblå bakgrund? Men som sagt, insynsskydd funkar bra!

Kikade in länken som du länkade, exakt sådan jag är ute efter :slight_smile:
Men problemet är att utrymmet är så litet från akvariet till väggen
Solfilm är också uteslutet då man måste spray med vatten och få ut varje veck,så att det blir slätt,hade jag haft armar som såg ut som tre cm pinnar hade det i för sig gått :wink: :stuck_out_tongue:

Tänkte på den det där som du nämde Marcus Rätzer, är det materialet som du använder lite tjockare eller är det lika tunt som solfilm?
Och är den en planch?
Som sagt jag har bara möjlighet att peta ner den bakom akvariet
Och sen bara möjlighet att kunna justerar från sidorna.
Så typiskt att man ska rusa i väg tanke mässigt och komma på sådana här saker i efterhand :confused:

Vi har bara en djuraffär här i heeela Östersund
Var i väg i går och kikade med universums stress
Men fann ingen planch som var svart på varken framsidan eller baksidan
Ska sock i väg i dag också
Så det kan juh vara en god ide att passa på och fråga :slight_smile:

jag har använt svart tjockt papper/kartong och satt bakom mina kar. lätt att få ner bakom karen.

Det finns ingen i din bekantskapskrets som har en bit svart tapet då liggande, det fungerar ju också, jag satte tapet bakom mitt Tanganyikakar
fungerar utmärkt jag har bara petat ner tejpbitar so håller den någorlunda på plats, jag kunde inte heller dra fram karet på grund av min muskelsjukdom:)!!

Har man ingen svart tapet så kan man ju köpa sej en rulle svart presentpapper i stället:D!

Njae så där på rak arm känner jag att tapet
Papper
Akvarium och vatten inte kommer att hålla i längden :slight_smile:
Jag söllar på så inne norden när jag ska sätta i gång och göra vb
Eller möblera om i karet
Jag bestämde mig för att måla en av våra akvariebänkar i svart färg som skulle tåla vatten enligt affären
Men icke sa nicke
Det räckte med ett vb för mig så började färgen att lösas upp
Och då hade ändå akvariebänken stått i över 3 veckor och torkat,kände lagomt snopet :frowning:
Var in på djuraffären i dag och letade som tusan i dag igen
Men inge napp
Sen for vi i väg till jula
Förklarade att jag var ute efter en svart planch
Eller någon svart platsfilm,men där gick jag också bet :frowning:
Men kom i alla fall hem med tre växter gratis i alla fall,och det är juh inte fy skam! :stuck_out_tongue:

Ska besöka en färgbutik eller byggvarushus
Nånstans borde det juh finnas så klar :slight_smile:

En kartong känns inte heller så lockande :wink:

Har själv köpt dekalplast på Colorama på metervara. Finns i massa olika färger. Bara spruta vatten med en gnutta diskmedel i bak på akvariet, dit med plasten och stryka ut allt vatten och luft. Att sätta nått utanpå utan klister och vatten för att få ur all luft blir inte bra.

En uppdatering kommer här då va
Åkte runt till Jula ÖB Fresks, och till slut hamnade jag på hobybodden
Där hade dom svart dekal plast för 25:- metern :slight_smile:
Blev precis som precis som jag hade tänkt mäj
Vilket givetvis glädjer mig då det är sällsynt att man får till det som man hade tänkt sig :stuck_out_tongue:
Testade först med liten plast bit och drog av skyddspapperet,men det resultatet föll mig inte alls i smkaen då det blev grå svart,så jag mätte och klippte ut dekalen och tejpade fast den
Det blev Perfekt :smiley:

Vad bra:D, nu väntar vi bara på att få se resultatet Shangis;):D!!!

Nääääääj det går juh inte :frowning:
Jag har en super kass kamera som mer eller mindre har sagt upp sig
Testade att ta en bild men det gör det inte rättvist för fem öre…
Funderar på att ragga en annan kamera så slänger jag upp en bild på studs! :stuck_out_tongue:

Ragga upp en kamera du för jag vill se hur det blev;):D!!!