Summer Blues

Kom hem efter dryga tre veckors resa och fann att alla finräkor gått hädan. Två BB, en KK med rom, fyra mosura och ett antal F1or har passat på att lämna in, fy vad trist.:frowning:

En tillsyn varje vecka av en god vän med matning har tydligen inte fungerat trots att jag laddat upp med mycket alger och löv i god tid inför avresan. Alla vattenvärden var normala vid kontroll med en temp runt 22 grader. Den enda jag såg var en BB som tydligen dog samma natt jag kom hem men jag var för trött för att reagera med ett ”jetlag” på nio timmar i bagaget.

Trots 10 % R. O vattenbyte så funkade det inte denna gång och orsaken får jag väl aldrig reda på.:scratch: Sakurorna har alla överlevt och några går med rom så det finns trots allt lite glädjeämnen i burkarna. Det blir till att ladda om i september. Skam den som ger sig.

Oj, verkligen inte kul att komma hem till ett sådant bemötande :frowning:
Inte bara fina djur som avlidit utan en hel del pengar säkerligen också :frowning:

Är orsaken för lite mat?
nitrat? nitrit värden?

Nitrat och Nitrit Ok, mat tror jag inte var orsaken.

Värmen?

Vad trist att komma hem och upptäcka något sådant:(:frowning:

Jättetråkigt :frowning: Jag är på hemväg nu - hemma imorgon.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

jag upplevde samma efter en London vistelse alla cr döda man blir lite bitter

Man får inte bli bitter för det finns ett akvarieliv även efter sådant här, men vissst känns det som ett stort nederlag. Jag kan inte klandra den som matat mina räkor för de har gjort som jag instruerat men det står klart att man gör nog bäst att själv kolla läget flera gånger i veckan.

Jag slickar såren nu och satsar snart igen dock utan de mest extrema djuren utan jag kommer att gå på F1or.
Man får flera individer för pengarna och sprider ut chanserna på så sätt vilket känns rätt just nu.

Hände samma för mig va borta i tre veckor o far min har vart in o kollat temp o så dom får mat… Men han lär vart blind så när jag kom hem hade 10 kk/rr döt… O 2 f1or låg döda när jag kom hem troligen samma dag natt!:confused: och så hade jag fått invation av nå små bollar som är på i hackar på räkorna vet ej om det är dom som gjort att dom dött men det sög hårt iaf så nya tag…:confused:

Visst är det surt och man känner sig nästan lite kränkt när sådant här händer trots alla förberedelser och satsningar. Man glömmer fort att dessa “finräkor” är överkänsliga djur och kräver, om inte daglig, så näst intill daglig tillsyn.:cry:

Jag har nog tagit mig lite vatten över huvudet med satsningarna, för man vill så gärna lyckas med räkorna, utan att kanske riktigt ha skapat mig en bild av riskerna. Har lyckats att få några yngel av F1 or utan att få se dem växa upp då det verkar vara svårare än jag trott.:scratch:

Jag kan bara konstatera att andra personer lyckats med sina räkodlingar, och jag lyfter på hatten för dessa personer, men inser att jag får spela i en lägre division i fortsättningen, men det behöver inte frånta mig glädjen att hålla på med min hobby om än i en blygsammare utformning.:oops:

Det är sånt som får mig att avstå från att skaffa mer exotiska och dyra avelsformer. Har få bekymmer med mina pärlor. Har ju mina akvarier för att komma ifrån just bekymmer.