Sulawesiräkor artbestämda

The Raffles Musem of Biodiversity Research:
http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/57/57rbz343-452.pdf

Kardinalräkor= Caridina dennerli, döpt efter det tyska företaget Dennerle

:smiley: vilka detaljerade beskrivningar
helt otroligt!!
Känns som det tar några minuter att gå igenom det materialet.

Bara ta å skriva ut och läsa i toan :smiley:

Klockers!! Stort tack för detta!! Själv kommer jag dock att läsa materialet toaletten, men alla har vi olika vanor… s

Hilsen,

/P

Hmm, då var det skummat samt dykt i intressanta delar. Fick en del att tänka på, klart bästa länken alla kategorier, som jag sett på länge. Återigen, stort tack!!

/P

Menade på toan :stuck_out_tongue:

Den Harlequin-mönstrade räkan som kallades för Spongicola heter numera Caridina woltereckae.

Den Harlequin-mönstrade räkan som kallades för Spongicola heter numera Caridina woltereckae.[/quote]

Nja, de delade väl upp dem i två olika arter. På sidan 349 finns alla arterna med, både spongicola och woltereckae ligger där. Läser man artbeskrivningarna på dem så verkar det som spongicolan fortfarande har ett rätt variabelt färgmönster, medans woltereckae ser rätt identiska ut i mönstret. Verkar som om det är woltereckae man vill ha fatt i, även om de inte hittade några svampdelar när de analyserade maginnehållet hos spongicolan. Den bör alltså klara sig utan svampen, även om det hade varit fräckt att ha en sådan svamp i karet också. De lever tydligen tätt, om jag minns rätt hittade de 137 räkor på en enda svamp!!

En annan trevlig sak var att de gav släktnamnet på en vanlig växt i sjöarna, Ottelia. Bara att leta, på bilderna från sjöarna ser den rackarns fräck ut.

Hilsen,

/P

Ja skriver man inte på detta vis så får man det inte publicerat = gäller inte.
Skrev själv en sådan artikel på Crenicichla (gäddciklider för några år sen). Men vete sjutton om den blev publicerad till slut^^.

Edit: Hoppla väldigt gammal tråd. Nevermind me :slight_smile: