Jag har varit medlem här ca. 6 mån.
Jag har alltid haft olika akvarium med kampfiskar och snäckor. För en månad sen flyttade in ett par pigga körsbär i en av mina nanokar, de verkar ha det bra. Har jag tur så har jag fått en av varje kön, håller tummarna
När det gäller räkor är jag en nybörjare.
Nu har jag fått Dennerle Nano hörtfilter, luftpump Marina 50, ett par doppvärmare, lite mossor och ett 20l nanokar av en bekant.
Jag är verkligen jätte sugen på att skaffa mig lite bees efter att ha snokat runt här och fått sett fantastiska bilder. Jag är helt såld!
Nu kommer då mitt dilemma. Räcker allt detta jag fått plus lite soils och växter för att Bees ska trivas och kanske tom föröka sig?
Behöver jag köpa bottenfilter och Osmosfilter?
Min dröm är att göra en matta med någon rot i.
Hur får man en fin “matta”? Måste man använda co2? Hur ofta ska man ha det till ett 20l?
Ni ser, jag har många frågor…
Har man CO2 så bör man köra varje dag, om man bara kör ibland så får man problem med alger.
Dock behöver man bara köra CO2 när ljuset är tänt eftersom växterna inte tar upp CO2 när det är mörkt.
Cuba (Hemianthus callitrichoides) kan man få till en matta av utan CO2 men det krävs hyfsat ljus och näring, näringen kan vara i form av tillsats eller räk, fisk och snäckbajs
Jag förstår. Det är ganska kostsamt att skaffa en osmosfilter till 20L. Jag hoppas att det finns en mer ekonomiskt men samtidigt lika effektivt sätt att få mina blivande bees att först och främst överleva och så småningom trivs så pass bra att det blir yngel av det en vacker dag.
Det är en läroprocess…
Tack för tipsen. Jag har stora projekt på G. Fundera på att göra om mina nanokar. Cuba kommer definitivt passar in till ett par av dem.
Cuba är ju en tålig och fin växt… Den har så intensivt grön färg på bladen. Syns räkorna bra mitt i allt cuba-gräs? Vill ju att de små liven ska synas i mitt kar.
Påverkar CO2 ph-värden negativt? Klarar räkorna av att ha co2 på på ca. 10h per dag, naturligtvis tillsammans med ljus?
Vet ju hur känsliga de små liven kan vara och man vill ju ha varenda en levande tills livslängden tar slut.
Hahaha, ja, en matsal för räkor, precis som i skolan. Nej, alldeles för jobbigt att fånga varenda en varann dag för att de ska få mat. Jag matar hellre mindre. Vilket projekt skulle det ha vart då! Hahaha…
Jag tror att min rädsla för att de dör gör att jag övertänker med detta…
Co2 måste ju växter ha, 20L kräver inte många droppar co2 varje dag.
Osmosfilter måste jag ju ha, frågan är bara om det finns till så små akvarium? Något förslag?
Det beror på vilka räkor du har, tex körsbär brukar funka fint medans CR kan ibland vara lite svårare, sedan beror det på hur mycket CO2 du trycker i akvariet.
Det finns många växter du kan ha utan CO2
När du skriver droppar så hoppas jag att du inte menar sk “flytande CO2” då det egentligen är ett gift, ska du ha CO2 med räkor så bör det vara gas.
Oj, vilken tur att ni finns… Gröna räkor ska jag naturligtvis inte ha med så mycket grönt… Men det, jag tänker inte skaffa dem i första hand.
Jag har redan körsbär. De verkar tåliga små liv. Anledningen att jag startar upp ett kar till är ju att jag vill skaffa mig Cardina cf., förmodligen CR eller CB. Tigrar är också väldigt häftiga! Har inte bestämt mig än…
Egentligen är jag mest ute efter färgstarka räkor med bra gener.