Starta akvarium, frågor

Har tänkt att starta upp ett räkkar på 35-40L.
Problemet är att jag inte har något annat akvarium, eller filter, som jag kan använda för att ge bakteriekulturen en “kickstart”. Tänkte därför kolla med er vad ni skulle rekommendera att jag kan göra för att förbereda karet för räkorna?
Har ju varken fiskar eller snäckor som jag kan använda för att “skita in akvariet”.

Googla lite på fish-less cycle så får du lite tips. Antingen verkar folk köra med ren ammonia men det vet jag inte om det finns köpa i Sverige, eller så kör man med något dött typ en vanlig kokt räka eller en kycklingbit. För att veta när det är klart så behöver du köpa minst ett nitrit-test dock.

Jag skulle inte använt något dött i akvariet för att kicka igång. Risken är stor att det blir dåligt vatten istället för bra. Köp in lite snäckor istället, finns en del här på Redbee som säljer tex posthorn (Arek) tex. Hittar du inga kan jag skicka dig lite malajer och bruna posthorn.

Okej så om jag kör vattenberedningsmedel, växter samt posthorn så bör jag kunna flytta in räkorna efter ca en vecka?

Nu är inte jag någon akvarieguru men om du kör vattenberedning, snäckor och växter så kan du vänta till måndag med att slänga i räkor om du vill vara på den säkra sidan. Vet iofs inte vad du har för kranvatten men tror inte du behöver vänta en vecka om du slänger i växter och djur på en gång.

Räkor ska ha väldigt liten “environmental impact” eller vad det heter, så dom överlever nog om du stoppar i dom i ett ofärdigt kärl; dock sen när det väl blir ammoniak och nitrit så lär en hel del av dom dö. Hela cykeln kan ta allt från en vecka till en månad eller två och man kan testa med Tetra SafeStart och massa olika preparat… lite av en djungel det där.

Men ja, vad jag läst om fish-less cycle så ska man göra ett 90%:igt vattenbyte i slutet typ innan man för in några fiskar…