Sorgmanteltetror eller Endlers Guppy?

Jag står inför ett väldigt svårt val. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska inhandla sorgmanteltetror eller endlers guppys till mitt 112L-akvarium. Det smidigaste vore ju helt enkelt att köpa ett par sorgmanteltetror och några endlers guppys men saken är den att jag endast vill ha en sorts fisk i akvariet. Gillar inte att blanda :stuck_out_tongue:
Just nu så är det verkligen 50/50 och jag tänkte därför be er hjälpa mig välja :wink:

Det är ju två ganska likartade fiskar. Både sorgmanteltetrorna och endlers guppys är ju ganska små i storleken (sorgmt är snäppet större), väldigt enkla att ha och göra med och ynglar gärna av sig. Lite annorlunda på sättet dom ynglar av sig och där är väl endlers lite smidigare än vad sorgmt är. Å andra sidan så är sorgmanteltetrorna snäppet vackrare än endlers när de är i stim. Å andra sidan så är väl endlers mer eftertraktade än sorgmt?
Ni märker ju själva, velar utav bara den. Så snälla hjälp mig!! :oops:

Knappast likartade fiskar alls enligt mej!

Sorgmanteln kan bli ganska så stor, vissa honor blir lätt 6-7 centimeter stora!
Endlers bara ca 2,5 cm för en stor hona!
Sen kommer dom från olika biotoper, Sorgmanteln är en regnskogs art från rinnande mjukt surt vatten, medans Endlers är en kustnära art som tolerar varmare hårdare stillastående vatten.
Endlers föder ju levande relativt stora yngel, medans sorgmanteln lägger romm som kläcker små yngel.
Endlers äter allt även alger, medans Sorgmanteln är mer en köttätare.
Personligen tycker jag att sorgmanteln är en ganska så tråkig färglös fisk, som små i ett stort stim kan dom vara dekorativa, som fullvuxna blir dom ganska så gråa och intetsägande och kan bli aggressiva och territoriehävdande mot varandra i ett mindre akvarium.
Själv skulle jag nog välja en annan tetra art tex Svart Fantomtetra, som blir något mindre och har ett intressantare beteende.
Endlers pga av deras speciella biotopkrav skulle jag nog hålla för sej själv och i ett litet mindre akvarium.

Så om jag skulle välja skulle jag inte ha någon av arterna, så tyvärr kan jag inte hjälpa dej!:roll:

Thaifighter

Här håller jag fullständigt med, de är så olika som 2 fiskar kan vara de går inte att jämföra:)

Men du Thaifihter endlershonorna blir större än 2,5 cm det är hannarna som mäster ca 2,5 cm, honorna blir nästan lika stora som vanliga guppys;)

Sen tycker jag nog att endlers är vackrare än sorgmanteln då sorgmanteln blir grå som vuxen det svarta på bakkroppen försvinner tyvärr. Jag föredrar viltformen av endlers de är vackrast de ska inte ha långa svärd och inte heller dubbelsvärd det är något som vi människor avlat fram:)

Så vill du ha ett stim små tetror så skulle jag nog välja kolglödstetran en jättevacker liten firre eller varför4 inte ett stort stim av rasboras som galaxyn :smiley:

Ett stort stim små fiskar ger ett intryck av att karet är större än vad det är:D

Frågan är egentligen vad vad vill du ha för slags akvarium? Ska det vara en odlingsprojekt? Växt akvarium? Mjuk eller hårt vatten?
Ska du ha räkor så skulle jag kanske glömma endlers som kan ändå vara rätt stora (honor up till 4,5cm). Mest för att de kommer se räklingar som mat.

Jag har 10 stycken Dvärg rasbora (Boraras maculatus). Helt underbara små fiskar som inte blir mer än 2,5cm. Kanske en stor stim med dessa skönheter.

Ja, det beror mycket på vad du har för ambitioner :slight_smile:

Just Boraras finns det väldigt många vackra arter av och dom är helt otroliga att se i ett stort stim:D

Precis! :slight_smile: Det blir mitt tips med!

Mellan just Sorgmanteltetror och Endlers Guppys så hade jag nog valt Endlers.
De är lite roligare än Sorgmanteltetror. Sorgmanteltetror är oftast oerhört vackra i ung ålder men ju äldre de blir desto gråare blir dom.
Kan även förekomma ett visst aggressivt beetende ifrån fullvuxna Sorgmanteltetror.
Precis som du säger så har Endlers Guppys också ett högre “marknadsvärde” än Sorgmanteltetror. Sorgmanteltetror ligger väl på runt ca 10-15 kr medan Endlers ligger på allt ifrån 20 till 60 kr (beroende på om de är vilda, renrasiga etc).

Det är så jag vill ha det i mitt 250L kar fast jag har ju guppys där med, men ett jättestim med Boraras naevus sitter inte helt fel som blickfång :smiley:

Moskitorasbora är ju något alldeles extra. Gudomligt vackra!