Söker snäcka som kan umgås med körsbärsräkor!

Hej!

Som rubriken lyder så söker jag någon trevlig snäcka som inte attackerar eller blir attackerad(?).
Det hade varit kul att stoppa ned något i mitt lilla kar som kan smyga runt och mumsa lite. Vilken typ av snäcka rekommenderas?

Tack på förhand.

posthorn är ett bra val …

Allright! Vet du var jag kan hitta lite livsnödvändig information om dem? Jag sökte lite men allt annat kom upp verkade det som :expressionless:

https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=41

Elefantsnäckor :lol:

Jaa, såklart :smiley: Tack för länken.

Mjaa, de var helt klart lite “svårare” än Posthornen. Jag får köra på den senare varianten. Tack ändå :slight_smile:

Tylomelanian behöver högt Ph då det är sulawesisnäckor så postisarna är mycket bättre att hålla:)

Malaysiska sandsnäckor ser ut som elefantsnäckor och jag tycker att dom är lätt att föröka sig :lol:
Jag har elefantsnäckor tillsammans med körsbärsräkor iallafall.:stuck_out_tongue:

Även Physor funkar bra, här får de leva i frid dom är lika fina i skalen oavsett Ph värden :wink:

Tylomelanian behöver högt Ph då det är sulawesisnäckor så postisarna är mycket bättre att hålla???

Jaaa? Det var det Peckoltia sa ju :mrgreen:

Körsbärräka Redcirka pH: 6-8.5 Temperatur: 10-30°C
Elefantsnäcka Latinskt namn: Tylomelania sp pH: 6,7- 8.5 Temperatur: 25-30°C
Malaysisk sandsnäcka. Latinskt namn: Melanoides tuberculata PH: 7.0-8.5 Temperatur: 18-28°C
Posthornssnäcka (Planorbarius corneus) PH: 6.8 - 8.0 Temperatur: 5-30°C

Bara det att under T i Ph får Tyllisarna eroderingsskador på skalen tyvärr, de behöver samma Ph som räkorna de behöver en temperatur på i alla fall 27 grader med:)

Elefant trivs bäst tillsammans med kardinalräka, som har ungefär lika temp. Jag har cirka 23-24°C till mina körsbärsräkor och elefantsnäckor. Elefantsnäckor växa sakta när det är kallt, men blir ca 5-6cm och lägga ägg överallt i mitt akvarium :shock: