Söker hjälp för Garra Rufa

Efter en veckas velande fram och tillbaka så tog jag och tjejen beslutet om att vi ska införskaffa garra rufas. Min lokala akvariebutik kan ta in dessa för en rimlig slant och byter gärna mot räkor eller andra djur, så det är som ett perfekt “projekt” då det inte kommer behöva kosta så mycket pengar vid inhandling.

Eftersom det är jag som kommer få inreda, ta hand om och fixa allt med dessa fiskar så är det också jag som får leta reda på all den information som behövs och därför tar jag hjälp av er här på forumet då google inte riktigt visat mig dom svar jag letat efter.

1: någon som besitter på kunskap om hur deras naturliga miljö är och vilka växter samt grus/sten som jag bör ha till botten för bäst överlevnad för fisken och dess yngel om dom får för sig att föröka sig?
2: då dom kommer befinna sig i ett ca: 56L akvarium som är rektangulärt så är det ju oftast ett “max” antal fiskar/Liter som man kan ha, några rekomendationer?
3: filter filter filter, vad ska jag ha, ytterfilter, HoB, innerfilter, nå ghettomoddat filter?
4: vad jag fått fram gällande vattenkvalité så bör ett UV-filter kopplas på för att döda en massa dåliga bakterier, men sabbar inte detta även för nyttobakterier och därmed försämrar kvalitén?

Tacksam för alla svar

Mvh Fredrik

Jag har aldrig haft dessa men tycker de blir lite för stora för ett så pass litet kar.

Ja, de blir alldeles för stora i och med att de vill vara en liten grupp om jag minns rätt.
Du ska ha ett akvarium på minst 150-200l för att det ska bli bra för dem.

MVH//Patrik

Hej

Jag har haft denna fisktyp i flera omgångar. Det finns ett par saker som kan vara relevanta.

• Om de blir för hungriga äter de gärna räkor.
  • Jag hade ett flertal i ett riktigt litet kar (typ 30l först och 56l senare. Min erfarenhet är att de trivs även i små kar så länge de har tillräckligt med plats att simma runt en del. Dvs avlånga och inte alltför höga kar =ok (56l), vid 30 liter var det ett räk-kar så fyrkantigt men högt. Detta är inte omtyckt utav fiskarna. De vill kunna få upp fart så de tar fart åt det hållet de kan, Dvs upp och hoppar ur karet. Tog en stund att lista ut varför jag hittade fiskar lite här och där i huset :frowning:

Lycka till
/Michel

Det är totalt fel att stoppa ner dessa fiskar i så små kar även om de kan simma runt lite, de behöver ha stora kar och det är en stimfisk och de blir som vuxna ca 12cm långa. Man bör tänka på att dessa fiskar även vill ha väldigt varmt vatten då de lever i vatten som är över 30 grader varmt i naturen så ett stort akvarium är ett måste!!

Att hålla dem i så små kar kallas för djurplågeri anser jag!!

OKej, då har jag lite koll angående storleken på karet vilket kommer få vara deras bostad i början och sedan kommer dom få bli förflyttade till ett större så fort jag börjar få sålt lite räkor.
Men om ni bortser från storleken på karet, resten då?
Filter och inredning?

Dom behöver som alla akvarieinnvånare ha både filter och doppvärmare men då de vill ha så pass varmt skulle jag inreda med stenar och snygga rötter, inte mycket i växtväg som fungerar i så varmt vatten:)

Jo det förstår att jag dom behöver som alla andra, men frågan är vilket av alla varianter ska jag välja mellan?

Menar du fiskarna? Det finns väl bara en som kallas doktorsfisk, men det finns flera i samma släkte:)

Filter… :slight_smile:

Dom som han på butiken tar in är Kangal Garra Rufa och dom är vad mitt “krav” var angående det släktet :slight_smile:

Jag har denna fisk med mina diskus i ett 310 l… Med massa växter och 28 grader varmt… Dom har föröka sig 2 gånger så jag har fått sälja av… Måste säga att innan dom blir vuxna har jag aldrig varit maken till bättre toffsalg ätare än dessa… Tycker du har för litet kar dock till dom

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Hej,
Vi har också kangal garra rufa hemma. Min man har psoriasis och vi använder de privat som terapidjur. Vi har en 500l akvarium med 230 fiskar i, men jag vill gärna går ner i antal 150st. Garra rufa älskar simma genom strömmande vatten så de behøver plats och de behöver även vilomöjligheter. Tänk också att det tar ganska lång tid om du ha bara nagra få fiskar för en behandling. Under behandligen så är det mellan 60-80% av fiskarna som ”jobbar” samtidigt, resten vilar då och då. Vi har 28-29 grader i vattnet. På tex blocket hittar du säkert ett bra begagnad akvarium som inte kostar så mycket.
Angående inredning, så ställa kangal garra rufa inte många krav. De lever i naturen också i en miljö där det finns knappt växter, bara sten eller sand.
Vi sjäv har grovt sand på botton, många större stenar som ger de möjlighet att vila och några grottor. Växter har vi också, där yngel kann gömma sig, men ser till att du väljer växter med tjocka blad, annars gör de ”färs” av dina växter snarast.
Om du vill at dina fiska ska föröker sig, då rekommendera jag lägger ett lager glaskulor under ett antal större stenar. Då kan de vuxna fiskar inte äter upp ägg och yngel kan gömma sig där. Dock glömm inte att göra rent där också, annars möglar dina ägg. Jag brukar suga upp ”smutsen” mellan kulor då och då och när jag hitta ägg, då sätter jag dem i ett extra 190l akvarium. Där kläcks de sedan och när yngel är ca 2cm stora, då kommer de i det stora akvariet…det fungera utmärkt.
Nu har jag så pass många fiskar att jag kan även säljer de…så om någon är intresserad, så får ni gärna höra av er.

Bästa hälsningar
Andrea