söker bottenväxt

hej nu e de så att jag söker en bottenväxt som liknar gräs ungefär … är det någon som har?? lr vet nån som har … är den svår? lr liknande som e lätt

Det finns en typ av “gräs” i två olika varianter - Lilaeopsis brasiliensis och Lilaeopsis novaezelandiae - brasiliensisvarianten är mycket vanligare.
Jag har den i ett akvarie och förväntade mig att misslyckas eftersom Axolotl-tanken är tämligen mörk, men otroligt nog har den envist hållt sig vid liv och till och med växt! Nu har jag flyttat över den till ett bättre belyst kar.
Den växer bara ordentligt om den får mycket ljus, men överlever även i svagare, uppenbarligen.
En nackdel med den, som gör mig vansinnig, är att den är svårplanterad för att den är så pillig och liten. Den växer ungefär som Vallisneria, med utlöpare, men allt är så smått, så smått. Det bästa är att odla den på någon slags nät, för annars slutar det som hos mig - med en stor trasslig “häck” snarare än en prydlig gräsmatta… :stuck_out_tongue:

Iofs - planterar man prydligt med en pincett eller något, blir det fint :slight_smile: Googla får du se.

Pincett är ett måste till alla smååååå bottenväxter och i regel att de placeras gles ca 2cm mellanrum. Sedan är det bra om man lämnar 2,5-3cm mellanrum till framrutan då ljuset reflekteras bra där, jag upplever även tillväxten blir jämnare p.g.a. dessa tips.

jo men om nån har något o kan sälja