Soil som biologiskt filtermedium i ett ytterfilter

Hej!

Sitter och spånar på ett nytt akvarie projekt och funderar på hur jag skall lösa min filtrering etc, Hade tänkt luftdrivet filterhörn och även ett ytterfilter.

Nu till min fråga. Kan man köra med soil typ AKADAMA, ECS, eller liknande som ett biologiskt media i filtret.
Har varit inne på att köpa något gjort av glas typ detta:

http://www.ebay.co.uk/itm/1kg-2-2lbs-BIOHOME-ULTRA-MINI-FILTER-MEDIA-PLUS-FREE-FILTER-START-BALLS-/321181334287

Eller likvärdigt fast bolllar/makaroner från kanske JBL, Eheim, Sera eller liknande…
Men tänkte annars att jag kunde ta soil från ett gammalt akvarie istället, då får man ju ner PH värdet och Hårdheten i vattnet samtidigt som man enligt vad jag tror får en stor biologisk filterarea?
Tänkte få lte input bra/dåligt etc. Eller kanske rent av någon som testat detta innan…?

Frågan är hur väl soil/akadama håller ihop i den relativt höga genomströmningen i ett ytterfiltret?

Ja det är ju en sak att ta hänsyn till! Förstår problemet men tänkte att flödet i sig är konstant så det blir ju ingen direkt rörelse i materialet utan bara ett flöde igenom det

Skickas från mobilen via Tapatalk

Testa! Jag har varit med om akadama som ganska lätt slammat ihop till gegga men det skiljer säkert åt mellan olika sorter…

Tror inte det funkar med akadama då det är väldigt poröst.

Men med en tätare/hårdare soil borde det ju fungera eller…? Alternativr kan man ju ha soilen i ett påhängsfilter eller en breedingbox då blir det ju inga jätte flöden!

Skickas från mobilen via Tapatalk

Det kanske kan fungera i ett påhängsfilter, men akadama är inte hårdare än soilen, akadaman är ju ett odlingssubstrat till bonsaier:)

Det finns ju ett svarttorvsgranulat som används till filter den färgar inte men gör vattnet mjukt:)