Snäckor och ägg??

Jag hade en Zebrasnäcka. Först va jag jättenöjd med den. Den va en fena på att äta alger. Men sedan börjdade den lägga stenhårda små vita ägg överalltsom va helt omöjliga att få bort. Så den åkte ur karet illa kvickt.
Funderar på att skaffa äppel eller posthornsnäckor som en liten algätare och undrar. Gör dom likandant? LÄgger dom också små vita ägg som är svåra att få bort?

Nej det gör de inte.
Äppelsnäckor lägger en rätt stor kokong ovan vattnet ( som då är enkelt att ta bort om man inte vill ha flera) de drunknar om de hamnar under vattnet et tag… Har tappat i akvariet o samlat upp igen o de har överlevt … Ska vara hona o hane.
http://applesnail.net/
Posthorn lägger små klaser på rutor/inredning/växter i karet, som är enkla att ta bort, de är “genomsynliga”( känns mycket danskt, men jag menar att du kan se igenom klasen) o du ser hur de små utvecklas o sen åker iväg från klasen när de är redo… Rätt häftigt… De är 2-könade… så räcker med 2… Fast matar man för mycket då har man många av dessa…
Mvh Pia

Tack för snabbt svar.
Låter som om äppelsnäcka vore bättre för mig då.
Jag vill ha två stycken och helst inte fler. Går det att se könsskillnad så man kan få tag i hanar?

Ja det går.
http://applesnail.net/
Ska kolla mina länkar… Har nog nått bättre än denna…
Har bytt dator , så evt är det på min gamla=kaput=hittas ej…

Gå in på anatomy o sen reproduktion

Perfekt. försökte läsa den sidan på svenska, men fanns lite funderingar över det.
Jag vill ju ha två stycken (till att börja med). till ett nanoakvarium. I det har jag tigerräkor och endlers. Det borde dom fungera med. Och jag vill ju inte ha fler.
Så drömmen vore att hitta Lila eller blå eller snyggt rosa Äppelsnäckor. helst killar då så man slipper äggproblemet.

Jag gillar de vita mest , fast de är fina…
Tycker om att sitta o titta på dem…
Fast vi har rätt mjukt vatten här så de blir rätt fula i skalen, så jag måste ha i weekendfoder (vita tabletter) så de får kalken de behöver.
Hoppas att du hittar några snygga…
Sen blir de ju inte så gamla lite beroende på hur varmt man har det osv… o då kan man ju passa på att byta färg om man nu vill det :wink:

Hur stort nanokar har du för det första?, äppelsnäckor blir rätt stora och ska inte gå i för små kar, jag skulle inte ha äppelsnäckor i mindre än ca 40-50L stort kar, i ett nanokar passar posthornssnäckan bättre och det är bara att hålla koll på hur mycket man matar, föresten så är dom som en barometer på om man matar för mycket:)

Äppelsnäckor bajsar rätt mycket med.

ok, nä några bajsmaskiner vill jag ju inte heller ha. Var iväg och handlade på akvarielagret idag. Och dom rekomenderade amanoräka och otocinclus. Äppelsnäckor va tydligen lite rymningsbenägna, och jag har ju valt att inte ha lock på mitt nano. Posthorn la ju tydligen också ägg och det vill jag ju inte ha, så jag tvekar lite på dom och avvaktar så länge.

Amano och inget lock, ja lycka till dom är bra på att rymma plus att de är lite stora som vuxna att ha i ett litet nanokar, en hona blir rejäl och kan bli upp emot 6 cm hannen något mindre:)

Amanos är bra på att hoppa med dom hoppar nästan lika bra som gräshoppor så skulle tro att du får lägga på locket om du vill ha dem kvar i burken:lol:

På akvarielagret har dom två stycken nanoakvarium som är mindre än mitt nano. och som dom haft längre än mitt nano. I bägge går det amanoräkor som inte har rymt, och dom har inte lock.
Så funkar det för dom, så kan det nog funka för mig med :slight_smile:

Hur många har du ditt kar då?, det är dålig stil tycker jag att sälja Amano till någon som har ett nanokar, dom borde faktiskt upplysa folk om att de blir för stora, jag skulle inte ens komma på tanken att stoppa ner Amano i mitt 60L kar då det med är för litet:)

Fast amanoräkor blir ca 5cm stora och rekomendationen enligt litteraturen är att dom skall ha 30L. Så du kan nog lägga ner dom i ditt 60L. Det klarar det räkan aldeles utmärkt.
Sen bör man givetvis inte överbefolka ett kar oavsett storlek på det.

Nej du jag skulle aldrig stoppa ner dem i ett sådant litet kar som 60L, det är alldeles på tok för litet det med, i ditt 30L kar kan du ha max 2 Amanos när de är vuxna om det är 30L, jag tycker det är djurplågeri att stoppa ner dessa stora räkor i så litet kar, jag har hållit på mycket länge med akvaristik, faktiskt i 50 år nu, jag tror du är ganska ensam om att ha dessa stora livliga räkor i ett så litet kar här faktiskt.
En Amano kan bli ända upp till 6 cm faktiskt.

betvivlar inte att du hållt på länge och kan dina räkor. Men däremot om man läser om arten så motsäger det vad du säger. Där står det att 30L räcker och att dom blir 5cm. Såväl zoopet och diverse böcker, tex boken Nanoakvarier och sidor på nätet rekomenderar dessa till nanoakvarium.
Sedan vill jag lägga till att 30L är vad rekomendationerna är. Jag har inte skrivit vilka storlekar jag har på mina olika akvarier.

Vi har även en beskrivning här ovanför på Amano och det stämmer för mina honor är jättestora de är inga 5 cm bara, jag tror till och med de kan bli större än det då de blir väldigt gamla med sina 7-8 år, de växer hela livet om än att det går saktare och saktare, en Amanohanne där emot kan bli runt 4,5-5 cm.

Med det du skriver så menar du att uppgifterna är felaktiga här och rätt på zoopet då eller och mina honor skulle inte existera?

Vet ej om du beslutat dig för att inte skaffa äppelsnäkor… men här är ändå sidan om kön på dem http://sexingapplesnails.blogspot.se/

Jag värderar inte dina uppgifter och betvivlar dig inte. Jag konstaterar bara fakta att literaturen och sidorna på nätet motsäger dina uppgifter. Sedan är det upp till var och en och värdera.
När det gäller akvarier så finns det lika många sätt att hålla akvarier som det finns individer tror jag ibland.
Någonstans så måste man ju ta sina uppgifter ifrån och bedömma vad man anser är rimmligt och inte rimmligt.
Om nu flera trovärdiga källor, böcker och kända internetsidor anger att 30L är en bra storlek för Amanoräkor så verkar det ju knepigt att då välja att inte tro på det och istället tro på en enda person på nätet som hävdar motsattsen.
Återigen, jag misstror dig absolut inte. det handlar inte om det. Men det finns olika sätt att hålla akvarier på och man måste i slutändan välja en källa att lita på. Skulle man försöka lita på och lyssna och följa alla källor man hittar så blir det tillslut omöjligt att hålla ett akvarium alls.
Hur duktig du än är, och hur många års erfarenhet du än må ha så känner jag inte dig. Och för mig som individ så blir det ju lättare att lyssna till flertalet böcker, kända internetsidor och personer som är kända för att vara kunniga inom området än på dig som enskild individ som då motsäger de uppgifter som de andra källorna lämnar.
Du är säkert jätteduktig och mån om dina räkor. Jag är inte ute efter att på något sätt misstro dig. Men man måste välja en källla, annars blir man snart alldeles snurrig.

tack, för stunden så avvaktar jag och ser om det räckor med otocinculus och amano. Men annars kanske äpplen kan få leta sig hem till mig också. tack för länken.