Vilka snäckor anser ni passar in bäst i ett räkkar?
Hade varit intressant att veta då jag ska dra igång 5 nya kar med räkor i med vet inte riktigt vilka snäckor jag ska ha?
Vad ska du ha för räkor? Caridina cantonensis vill ju gärna ha surt vatten, och det håller inte snäckorna med om. Då får de frätskador på skalen.
Men för neutralt/lite hårt vatten passar posthorn alldeles perfekt. Det vore roligt att ha en färg i varje kar, så att säga.
Det är häftigt när man har blue pearl med blåa posthorn, till exempel.
Äppelsnäckor går också bra, men är ibland för stora för små räkkar.
Och slutligen så tycker jag att malaysiska sandsnäckor passar i de flesta karen. Tyvärr är de inte så snygga i färgen.
Liten varning angående malaysiska sandsnäckor, de förökar sig som bara den. Anledningen till att jag igår köpte mig 3st zebrabotior för att råda bot på problemet (läs utrota) ![]()
kommer ha ett PH på 6-7 vet inte exakt vad det kommer va än, men klarar posthorn så lågt som 6.
malaysiska sandsnäckor klara väl det mesta?
Du kan ha posthornssnäckor i karet, skulle du få frätskador på skalen så lägger du bara i en kalksten i karet så är problemet löst, posthorn är inte så känsliga för lite lägre Ph även om de blir finare i lite högre:)
tja så mycket för svaren, har fått mig en uppfattning av vilka snäckor jag ska ha nu ![]()