Är ute efter snäckätande snäcka för svärfars räkning.
Har hört att det ska finnas men är inte insatt i snäckor.
Vilka arter finns och vart kan man få tag på dessa??
Gärna en större hungrig modell…:shock:
Det finns här om du letar i annonser Djur Säljes:)
De är dock inte så lämpliga i kar med mindre fiskar och räkor då de inte bara tar snäckor.
Helenorna äter snäckor men kan även ta lite annat!
Myt eller sanning ?! Någon här som har sett en helena ta en räka ?
Det är nog sant för de har en harpunliknande tingest som consnäckorna i havet dom ligger bara still och väntar på att ett byte ska komma tillräckligt nära:)
Ligger still har jag aldrig sett mina göra. De glider runt och jagar konstant (när de inte äter snäckorna de fått tag på)
Skickat från min LT18i via Tapatalk
Jag menar att dom inte glidert runt för att fånga räkor och fisk de tar dem när de inte ont anande kommer för nära.
Jag har en kub med hundratals helenor i samt ett gäng körsbärsräkor samt en ancistrus. När jag släpper ner tex en algtablett så blir det en stor ormgrop med sniglarna, räkorna samt malen i största samförstånd fightandes om maten. Har aldrig sett en Helena tagit en levande räka. Däremot är de pigga på att suga i sig en död eller döende räka eller fisk.
Min slutsats är att det en Helena får tag på hade inte överlevt länge ändå.
Är du säker på att de har den där harpunsaken som sina släktingar i havet Peckoltia? Tycker det verkar ologiskt att jag har en enda levande körsbär kvar isf. Ingen har försvunnit tvärtom blir de fler.
Då kommer en fråga till då ang Helena… Hur stor risk är det att det blir en invasion av dom istället i karet??
-“Det är nog sant”- ett “nog” duger inte i detta fall ! Har du -eller någon annan SETT att en helena tagit en livs levande räka ?
Hårda fakta är det som gäller… :hehe:
Finns folk här på forumet som råkat ut för det och sett det med egna ögon bara att leta här.
Vi har diskuterat detta förut här på forumet.
Ok,ok…
en snabb sökning gav en del svar,men tror att mina helenor får gå ett tag till i karet,man kan ju alltid plocka ur dem när snäckpopulationen är på en acceptabel nivå…
Och för att svara Chrille,tror inte du riskerar en större invasion då de växer relativt långsamt.
Låter bra då får man ta och köpa några åt svärfarsan då och testa ![]()
Det är anatome helena du letar efter, de finns i din djurbutik
kostade 39kr styck