Har ett akvarium jag tänkte göra om till räk- och småfiskkar. Har ett par Smaragder (Danio erythromicron) som går där redan och har funderat på att tillsätta någon annan liten fisksort. Har varit inne på Galaxy (Danio mararitatus) men hittat uttalanden om att de två sorterna eventuellt kan korsa sig med varandra. Någon som vet om detta stämmer?
Mycket av det är ju en djungel och fiskar byter artnamn hit och dit när någon tittar närmare på dem, så om någon har praktiska erfarenheter av att ha dem tillsammans vore det bra.
Ja jag tror att de kan korsa sej ja, det är nog bäst att ha arterna skilda åt.
Jag hade Galaxy och körsbär då överlevde inte ett enda räkling Galaxyna satte i sej alla + sina egna yngel med.
Kanske lika bra att bara välja någon annan så slipper man tänka så mycket på det. Galaxy är väl ganska skygga också? Vill ha någon fisk som inte är det och som kan locka fram Smaragderna för de håller sig mest gömda. Tips?
Läst att Grön/neongul Rasbora ska vara lite mer nyfiken av sig.
Menar du Boraras kubotai Grön rasbora?, dom har jag tänkt köpa de är mera framme än båda de andra 2:)
Jag har några få Galaxy i mitt 250L kar och jag har upptäckt att de känner sej mera trygga i större kar än små då de är mera framme nu än i mitt 110L kar, de är väldigt skygga:)
Microdevario kubotai, men jag antar att vi syftar på samma. Hur är det med Mosquiton (Boraras brigittae), är den skygg av sig?
Jag har Gröna rasboror, och de är pigga och glada, inte alls skygga. Rekommenderar dessa starkt! Mina går tillsammans med räkor, och har inte rört räklingarna heller.
Nej de är pigga och glada fiskar, men du måste ha både brigitae och merah om du tänkt dej testa på förökning, det är samma fisk men den ena är honan och den andra hannen:)
har aldig hör namnet Microdevario kubotai på dessa faktiskt, när bytte dom namn då?
Ingen aning, det är namnet som står i BTN-Guide om nanoakvarium och den är från 2010.
Ok, vacker liten firre är det i alla fall, särskilt om dom är gröna:thumbs:
Är det SÄKERT att merah och brigittae är samma art?
Japp jag är 100 på det faktiskt och Anette sa det med här, utan den ena eller andra så blir det inga yngel:)
Bäst är ju att titta i karet hos “handlarn”. Har man tur är h*n kunnig och vet skillnaden på hona/hane.
Mosquiton är helt orädd, alltid framme, matvrak och yt/mellanskikt stimmande. Går aldrig på bottnen just därför klarar sig alla små räkor.
Det är samma med Boraras uropthalmoides de är aldrig vid botten, de håller sej från mitten och uppåt i karet har aldrig sett mina nere vid botten faktiskt:)
Vill man ha en annan simglad firre så är de små regnbågsfiskarna trevliga men de hoppar:)
Se gäller det bara att hitta en butik som säljer alla de där fina fiskarna också… ![]()
De gröna rasbororna har ju Rickard och han skickar ju, kolla under hans annons vet jag:)
Nix, redan frågat och han hade inte längre tyvärr. Annars var det tanken att jag skulle ta det där.
Kristianstad har ju Mosquito iaf. Ring dom, dom kan säkert ta hem vad du vill ha.
Skall du dit och vill ha sällskap så ring mig. ![]()
Ja, får väl ringa runt lite och höra.
Akvarie Teknik har så om zoobutiken i din närhet tar från dem så kan de beställa hem:)
Tycker att den blå är snyggare än den gröna.