Små kontra stora posthornssnäckor

Jag undrar vad som händer om man blandar den arten av posthornssnäcka som bara är ca 3-5 mm stor med den stora posthornssnäckan. Någon som vet? Korsar de sig då? Äter det stora posthornet upp det lilla?

Nä dom korsar sej inte för dom hör inte ens till samma art och postisarna äter inte andra snäckor mer än om dom andra redan skulle vara döda.

Tack - superbra :smiley: Jag gillar nämligen mina småttingar :smiley:

de stora äter som sagt inte dina små men de kommer äta upp dina växter om du har sånna i karet

Va:shock:, jag har då inte märkt att mina Postisar käkar växter, vad har du för marodörer Amanda:shock:???

nä alltså det finns 2 olika sorters posthorn den vanliga som du o jag har peckis sen finns en stor sort som får ett randigt skal de äter växter :slight_smile:

Ok, du menar dem som Arek har i sitt album, dom är jättefina och jag ville ha sådana i början men när jag hörde att de käkade växter så drog jag mej för att köpa sådana:D!!
Är det dom han menar då så att det inte är “kanelbullarna”?

Oj, vad bra att detta kom upp! Har jag fattat det rätt att alla postisar utom de randiga är “växtsäkra” - dvs de äter inte växter?

precis så är det :slight_smile:
De små posthornen äter inga växter och inte heller några andra djur om de inte är döda
De stora posthornen med randigt skal äter inte heller några djur om de inte är döda MEN dessa äter växter i massor!

en vacker och informativ sida om posthorn.
obs. fatet visar äppelsnäckor…
http://www.watercreatures.windhound.com/posthorn.html

JättePosthornen Marisa cornuarietis äter växter:evil:

Fototråd med snäckbilder…Varning…starkt beroendeframkallande…Läs nu inte HELA tråden inatt:evilgrin:

edit; glömde tråden:oops:
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1511339&p=960#2049949

Den där randiga har en väldigt vackert tecknad kropp ser det ut som:D:D!!!

Nu måste jag bara skriva lite här, hr Jätte Posthorn o inte äter dom mina växter inte, har i alla mina Akvarium o haft dom i över 1 år, , om dom äter så måste det vara minimalt, jag ser det inte i alla fall, men jag ger ju mina Gurk,a Brockoli o ånt som alla gillar