sländlarver? i mitt lilla kar..hur?

hur kom dessa in mitt lilla räkkar? Fick en chock:shock: när jag såg att mina fina räkor har fått sällskap. Ger dom sig på vuxna räkor? Försöker fånga alla jag ser.

De är rovdjur så du bör fiska upp dem ur karet då de kan ge sej på det mesta när de är hungriga.
Jag har aldrig fått in dem i mina kar men det är minst en till som råkat ut för detta här, tror det är flickslänans larver, hur dom kommer in har jag ingen aning om faktiskt.

nä det är helt otroligt…fattar inte hur dom hamnat där…jag har inget i karet som är taget utifrån. Anntar att det är för kallt ute i sjön, men jag slänger väl ut dom där iallafall…inte deras fel att dom hamnat heeelt fel :?

Du har antagligen en slända som hittat in i huset helt enkelt.

Jag har haft nån annan typ av sländlarv förut och se till att ta bort dem alla. Jag tappade i stort sett hela min fina röda sakurastam…

Hälsningar
Daniel

Jag fick en sländlarv i mitt kar i somras. Tror den tog ganska många innan jag hittade den.

Usch vad hemskt…jag kommer tömma karet imorgon :cry: och koka gruset, ta bort växter…som jag har jagat dessa kryp, men bäst ta det säkra före det osäkra ifall nån skulle vara kvar. Otroligt att en slända har hittat just mitt kar…måste ju varit i höstats den lagt “ägg” i vattnet och kläckts nu för ett tag sen och växt och frodats, än så länge är alla räkor kvar, har räknat dom.

nä nu blir det omgruppering och krig och död åt dessa alien varelser

De är riktigt otäcka. De dödar många salamandrar och grodyngel i mina dammar. Och jag håller med dig, de ser ut som små aliens som är ute efter att äta och döda.

Fast sländorna är vackra, synd bara att deras larver är så rovgiriga:D!

Jo, sländor är vackra men jag är alltid skraj att dom ska trassla in sig i håret när dom kommer och är närgångna, men fy för små monster alien larver.

Det blev en totalrengöring i karet, allt var urtaget utom grus och lite vatten, då såg jag flera sländlarver till, usch . Grus och rot kokades i 45 min, växter spolades av och är i karantän så länge (ville inte slänga), posthornssnäckorna fick ett rejält renbad :lol: ny mossa införskaffades och karet plockades ihop igen och det gamla vattnet sila jag genom kaffefilter och hällde tillbax, filtret gick jag igenom och det såg ok ut. Så nu borde allt vara frid och fröjd igen :smiley:

alltså inte kaffefiltret utan det var filtret i pumpen som såg ok ut :lol:

Dom är alla kläckta samtidigt så det ska inte finnas någon kvar nu i karet, du har verkligen satt in tunga arteleriet mot dessa monster du;)!