Skölja Akadama?

Jag och tjejen håller på att få igång ett 300L kar, tänkte ha Akadama som bottensubrstrat. Frågan är om man behöver/borde skölja det?

Någon som har intresse av en projekttråd? Har fotodokumenterat det mesta hittills iaf :slight_smile:

-Jonas

Jag tror jag häller i det utan att skölja, tydligen skall det bli VÄLDIGT grumligt men sköljer man Akadaman tappar man en hel del av den KH sänkande funktionen så det får väl bli grummligt då :slight_smile:

Jag använde akadama utan sköljning. Den skulle ändå inte bli ren oavsett hur många gånger du tvättar den. Fyll bara på långsamt.

Klart… :thumbs:

Uppmed bilderna bara…shoot man shoot. :slight_smile:

Tänkte det samma, fylla karet långsamt alltså. Tror det tog 2-3 timmar, men vattnet var glasklart! Oroade mig för att det skulle yra upp en del när jag drog igång pumpen men det var ingen faraa :smiley:

Klart… :thumbs:

Uppmed bilderna bara…shoot man shoot. :)[/quote]
Är nästan klar med projektet, bara rampen som är kvar, men bilder kommer förhoppningsvis upp ikväll då :slight_smile:

bilder är alltid omtyckta :slight_smile:

Ett tips om man vill fylla i vattnet snabbt, lägg en stor plastpåse typ matkasse över hela bottnen och kör på, påsen flyter med upp efterhand vattnet stiger och vattnet förblir klart

Smart! Själv la jag en plastskärbräda på sanden, en låg tallrik ovanpå den och sedan en bit filtermatta. Slangen fick vila emot filtermattan vilket resulterade i ett otroligt varsamt rinnande, kanske kronglade till det lite men ville verkligen inte ha damm i hela karet :slight_smile:

Nääästan klar med rampen, tror inte det kommer upp en tråd förän imorgon så jag håller inte vad jag lovade, en hel del jobb men bra blir det tror jag :smiley:

:frowning:

ständigt denna besvikelse…

Jaha…då sprack mina planer för ikväll…

Blir det bara att såsa framför tv när man hade kunnat se bilder så att ögonen blöder…

Tack Sultanen…tack…

:wink:

Förlåt! Skall skärpa mig, håll ögongluggarna öppna för projektloggen är påväg upp snart :wink: :slight_smile: